-
Αρχική > Απόψεις > Το καμπαναριό της μητρόπολης,τοπόσημοταυτόσημο με την περίοδο του ελεύθερου βίου της πόλης φωτογραφίες .(Του Πέτρου Μάνου )

Το καμπαναριό της μητρόπολης,τοπόσημοταυτόσημο με την περίοδο του ελεύθερου βίου της πόλης φωτογραφίες .(Του Πέτρου Μάνου )

Το καμπαναριό της Μητρόπολης, χτισμένο το 1916, τέσσερα μόλις χρόνια μετά την απελευθέρωση της Καστοριάς, αποτελεί ένα σύμβολο πολλαπλό, μιας νέας εποχής στην ιστορία της πόλης, από αρχιτεκτονική, θρησκευτική και πολιτιστική άποψη· μιας εποχής, που σηματοδότησε ένα καινούριο ξεκίνημα στη μακραίωνη ιστορική διαδρομή της.

         Είναι έργο του κάλφα1Αθ. Παπαστυλιάδη, όπως και το ιστορικό γυμνάσιο της πόλης, το οποίο κατασκεύασε τον αμέσως προηγούμενο χρόνο (1915). Τα περισσότερα, άλλωστε, δημόσια και ιδιωτικά κτίρια αυτής της περιόδου, φέρουν τη δική του σφραγίδακαι, αργότερα, του άλλου σημαντικού  κάλφα, Κ. Βαφειάδη.

Το καμπαναριό, αποτέλεσε, μαζί με την καμπάνα και το ρολόι, δωρεά του Καστοριανού ΤέρπουΔεμπενιώτη. Είναι ύψους δεκαεννέα  μέτρων, λιθόκτιστο, με νεοκλασικά στοιχεία, χτισμένο σε έξι επίπεδα και πυργοειδή μορφή, με τοξωτά παράθυρα και  εσωτερική σκάλα. Αναπαλαιώθηκε το 1997.

Και, αν η εκκλησία της Παναγίας Κουμπελίδικης παραπέμπει στον κατεξοχήν χαρακτήρα της πόλης, τον βυζαντινό, ενώ τα αρχοντικά της, στη μεταβυζαντινή περίοδο της μεγάλης ακμής της, το καμπαναριό -μαζί με τα νεοκλασικά2 εκλεκτικιστικά3 κτίρια αυτής της περιόδου- ταυτίζεται χρονικά με την πιο πρόσφατη αξιόλογη φάση αρχιτεκτονικής παραγωγής της πόλης και της ιστορίας της γενικότερα.

Και, καθώς βρίσκεται απέναντι από το πρώτο Δημοτικό (1931),  το οποίο είναι χτισμένο-όπως ήταν και το  γυμνάσιο της Κουμπελίδικης-  σε οικόπεδο που ανήκε στη μητρόπολη, τονίζεταιμ` αυτόν τον τρόπο, η συμβολή της τοπικής εκκλησίας στην πνευματική ανάπτυξη της περιοχής, πριν και μετά την έξοδό της από μισής χιλιετίας σκλαβιά.

Το καμπαναριό, τέλος, παρά την ανέγερση πολυώροφων κτιρίων κατά τις προηγούμενες δεκαετίες, διατηρεί την περίοπτη θέση του και, καθώς είναι ορατό από μεγάλη απόσταση,εξακολουθεί να προβάλλει επιβλητικό για τον επισκέπτη από τις βασικές εισόδους της πόλης.

Δικαιωματικά λοιπόν, θα μπορούσε να θεωρηθεί ωςτο πιο διακριτό σύμβολο της εκατονταετούς και πλέον, περιόδου, από την  απελευθέρωση μέχρι τις μέρες μας. Άλλωστε, το άλλο ισχυρό σύμβολο της εποχής, το κτίριο του Γυμνασίου, αποτελεί, πλέον, ανάμνηση.

1Κάλφας: εμπειροτέχνης αρχιτέκτονας2Νεοκλασικισμός:Κίνημα καλλιτεχνικό,  που αντλούσε την έμπνευσή του από την ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα2 Εκλεκτικισμός:Τάση  επιλογής αρχιτεκτονικών στοιχείων διαφόρων ρυθμών

Βλέπε περισσότερα εδώ“Τέσσερα εξαίρετα έργα του κάλφα Παπαστυλιάδη σε Φλώρινα, Άργος Ορεστικό και Καστοριά”

 

 

 

/

Top
Enable Notifications OK No thanks