Η εξάπλωση του ιού Covid 19 έχει οδηγήσει σε μία κατάσταση πλήρους ανατροπής της κοινωνικής, οικονομικής και εργασιακής ζωής της πλειοψηφίας των ανθρώπων παγκοσμίως.
Η πλήρης αποδόμηση του δημόσιου συστήματος υγείας, ως αποτέλεσμα της πολιτικής που άσκησαν όλες οι τελευταίες κυβερνήσεις στη χώρα μας, έρχεται στην παρούσα φάση να μας αποδείξει τις τραγικές συνέπειές της και να μας τονίσει πόσο ανοχύρωτοι είμαστε απέναντι στη νέα πανδημία. Η αποτελεσματική αντιμετώπιση της ασθένειας και η αναχαίτιση της εξάπλωσης του ιού, η υπεράσπιση και διαφύλαξη των κοινωνικών, πολιτικών και εργασιακών δικαιωμάτων, η κοινωνική αλληλεγγύη και η λειτουργία συλλογικών πρωτοβουλιών απέναντι στο φόβο και το ρατσισμό είναι μία σειρά από στοιχήματα που πρέπει να κερδίσουμε.
Δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράσταση μας στους γιατρούς, τους νοσηλευτές και το βοηθητικό προσωπικό όλων των μονάδων υγείας, καθώς και σε όλους του εργαζομένους του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που παλεύουν κάτω από τις χειρότερες συνθήκες, προκειμένου να εξυπηρετήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις άμεσες ανάγκες μας. Συμπαραστεκόμαστε σε όλους τους απολυμένους από την εργασία τους και βεβαίως ως δάσκαλοι δηλώνουμε ότι είμαστε έμπρακτα δίπλα στους μαθητές μας και τις οικογένειες τους.
Για τα εκπαιδευτικά ζητήματα που έχουν προκύψει θα πρέπει να επισημάνουμε ότι δεν προβλέπεται για οποιονδήποτε λόγο η παρουσία των συναδέλφων εκπαιδευτικών στα σχολεία. Συνεπώς κάθε κλήση ή απαίτηση για παρουσίαση εκπαιδευτικού στα σχολεία είναι τουλάχιστον παράλογη και έξω από το πνεύμα των μέτρων που έχουν ληφθεί. Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε πως το μέτρο της καθημερινής παρουσίας των διευθυντών και υποδιευθυντών στα σχολεία (ακόμα και μετά τις προβλέψεις της εγκυκλίου για την περιορισμένη λειτουργία των υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘ) είναι υπερβολικό και δείχνει άγνοια της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Οι περισσότερες διοικητικές εργασίες του σχολείου μπορούν να διεκπεραιώνονται εξ αποστάσεως. Επιπλέον είναι αναγκαίο να ανασταλεί η λειτουργία όλων των εκπαιδευτικών δομών (ΚΕΣΥ, ΚΠΕ κλπ.).
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία μετά την αποδόμηση του δημόσιου σχολείου και όλων των κοινωνικών δομών ως αποτέλεσμα της δεκαετούς εφαρμογής των μνημονιακών και νεοφιλελεύθερων πολιτικών μόνο ως φτηνό επικοινωνιακό κόλπο και κίνηση εντυπωσιασμού του Υπουργείου μπορεί να εκληφθεί. Χωρίς υποδομές και σχεδιασμό, χωρίς μαθησιακό υλικό και τις απαραίτητες γνώσεις της πλειοψηφίας εκπαιδευτικών και μαθητών, δεν μπορεί να υπάρξει εξ αποστάσεως εκπαίδευση με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Την ίδια ώρα, χιλιάδες μαθητές δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή ή και σύνδεση στο διαδίκτυο, γεγονός που τους αποκλείει από κάθε τέτοια διαδικασία και άρα καταργεί την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Σε καμία περίπτωση η «τηλεκπαίδευση» δεν μπορεί να λειτουργήσει επαρκώς με παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια και να υποκαταστήσει τη ζωντανή διαδικασία της τάξης πόσο μάλλον σε συνθήκες έκτακτων μέτρων. Η τηλεκπαίδευση ίσως σε άλλες συνθήκες να είναι ένα εργαλείο που μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά με το μάθημα της ζωντανής τάξης, αλλά σε καμία περίπτωση αυτόνομα. Να θυμίσουμε ότι λίγο καιρό πριν η κυβέρνηση προσπάθησε να «καλύψει» εκπαιδευτικά κενά σε Νίσυρο, Κάσο και αλλού με εξ αποστάσεως διδασκαλία κάτι που είναι θέση του ΟΟΣΑ και της ΕΕ για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικών. Έχουμε λοιπόν κάθε λόγο να ανησυχούμε για τα μελλοντικά σχέδια της κυβέρνησης όσον αφορά τη χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Τέλος, κανένας δεν μπορεί να “υποχρεώνεται” είτε να συμμετέχει ως εθελοντής τηλεμαθήματος, είτε να παραστεί, με όποια ιδιότητα στα σχολεία, που είναι ουσιαστικά κλειστά. Πρώτα γιατί τα σχολεία είναι κλειστά κι έπειτα γιατί κινδυνεύει η υγεία του! Η όποια προαιρετική – εθελοντική συμμετοχή μας δεν συνδέεται με τις επικοινωνιακές “φούσκες” του Υπουργείου και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί ως κάλυψη της ύλης. Συνδέεται με την επικοινωνία και την ενίσχυση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών δεσμών με τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους, χωρίς αυταπάτες ασφαλώς, διότι τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή εκπαιδευτική πράξη.
Θεωρούμε λοιπόν πως το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε μείωση της εξεταστέας ύλης για τις πανελλαδικές εξετάσεις και της διδακτέας ύλης για όλες τις υπόλοιπες τάξεις. Επίσης σε κατάργηση των ενδοσχολικών προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων.
Απαιτούμε τέλος, άμεση στήριξη των οικογενειών των μαθητών, οικονομική στήριξη ειδικά των άνεργων γονέων. Άδειες σε όλους τους γονείς για την επιμέλεια των παιδιών τους τις μέρες της επιδημικής κρίσης με πλήρεις αποδοχές και εκτός της κανονικής άδειας. Νόμιμες άδειες ασθένειας και αναρρωτικές σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μόνιμους και αναπληρωτές, ισόχρονες και χωρίς εξαιρέσεις. Πλήρεις αποδοχές για όλους τους εργαζόμενους των σχολείων (αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, υπαλλήλους καθαριότητας σχολείων, σχολικούς φύλακες κ.λπ.).
Κανείς δεν μπορεί να παίζει με τις ζωές, τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, αλλά και τα μαθησιακά δικαιώματα και την αγωνία των μαθητών.