-
Αρχική > Τοπικά νέα > Συμβολή της Τέχνης στον «εγκλεισμό»: Η περίπτωση εκμάθησης μουσικού οργάνου (Γράφει ο Αριστείδης Ρούνης, )

Συμβολή της Τέχνης στον «εγκλεισμό»: Η περίπτωση εκμάθησης μουσικού οργάνου (Γράφει ο Αριστείδης Ρούνης, )

Αριστείδης Ρούνης, Προπτυχιακός φοιτητής του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας της Θεσσαλονίκης.

Διανύοντας ήδη το β’ τρίμηνο του έτους 2020,το φαινόμενο της περίφημης «πανδημίας» παγκοσμίως, που στην Ελλάδα με εξαίρεση την ευρύτερη περιοχή της Καστοριάς, είχε φυσιολογική εξέλιξη,δεν δύναται κανείς να μαντέψει, πότε και αν θα εκμηδενιστεί. Για την αντιμετώπιση του έως τώρα, ποικίλα προληπτικά μέτρα έχουν ληφθεί από τις κατά τόπους κυβερνήσεις.Ένα από αυτά τα μέτρα, παγκοσμίως, είναι η απαγόρευση ελεύθερης κυκλοφορίας εκτός οικίας, πλην σοβαρής αιτίας, όπως συμβαίνει και στην πατρίδα μας.

Για την μείωση ή ακόμα και την εξάλειψη τηςψυχολογικής επίπτωσης αυτού του «εγκλεισμού», διάφορα είδη πνευματικών διεργασιών, που εμπίπτουν στην κατηγορία των ευρέως γνωστών ως «Καλές Τέχνες», δύνανται να χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες της ανθρωπότητας.Μέσα από αυτές τις λειτουργίες, τα άτομα, δύνανταινα αποτυπώσουν«τα πιστεύω» τους και να εκφράσουν τα διαφορετικά συναισθήματα τους.Μια από αυτές τις διανοητικές λειτουργίες, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί, είναι η πνευματική έκφραση μέσω τηςμουσικής, που αποτελεί έναν πατροπαράδοτο τρόπο έκφρασης της ανθρώπινης ψυχολογικής κατάστασης αρνητικής ή θετικής, της χαράς ή της λύπης του, της αισιοδοξίας ή της μελαγχολίας του.Έτσι, μπορεί το κάθε άτομο να περάσει όμορφα τον ελεύθερο χρόνο της ημέρας, δημιουργώντας μια σύνθεση από νότες, που θα του προσδώσει την επιβεβαίωση της κοπιαστικής προσπάθειας του.

Και λέγοντας σύνθεση από νότες, αναφερόμαστε στην εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, που θα προκαλέσει αίσθημα ικανοποίησης από την παραγωγή ενός υπέροχου ήχου. Ειδικότερα,όσες και όσοι λατρεύουν ένα αξιόλογο είδος μουσικής, αυτό της παραδοσιακής μουσική της χώρας προέλευσης τους,θα αισθανθούν περίφημα όταν βήμα-βήμα διδαχθούν το σκοπό ενός τραγουδιού και έπειτα επιχειρήσουν να παίξουν το κομμάτι.Θα συνειδητοποιήσουν ότι ένα ταξίδι, με προορισμό την μουσική «Ιθάκη» του κάθε ατόμου, μόλις ξεκίνησε και αυτό είναι «στο χέρι» της καθεμιάς και του καθενός αν θα συνεχιστεί.

Σαφώς και χρειάζεται η μελέτη, προτού ξεκινήσει κάποιο άτομο να κάνει τα πρώτα του βήματα στην παραγωγή μουσικής.Παρόλ’ αυτά, τα αισθήματα που προκύπτουν έπειτα είναι πανέμορφα.

Καταλήγοντας, καθώς αναφερθήκαμε στην παραδοσιακή μουσική, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ενασχόληση, εν μέσω αυτής της περιόδου της «καραντίνας», με την εκμάθηση της ποντιακής λύρας, που στην Δυτική Μακεδονία, είναι σύνηθες φαινόμενο, καθώς αξιόλογος αριθμός λυράρηδων αναδύεται συνεχώς. Έχοντας απλή γνώση της ποντιακής διαλέκτου, όταν προσπαθήσει κανείς να παίξειένα ποντιακό κομμάτι στην ποντιακή λύρα, θα νοιώσει ένα ιδιαίτερο συναίσθημα, που φυσικά δεν μπορεί να περιγραφεί με λέξεις, χωρίς να εξετάζεται το γεγονός εάν το άτομο έχει καταγωγή από τον Πόντο ή όχι. Και προφανώς, όταν σέρνεις το δοξάρι, τα διάφορα προβλήματα, που πιθανώς ο καθένας αντιμετωπίζει, συνήθως παραμερίζονται. Γι’ αυτό το λόγο η μουσική ενώνει, η μουσική μπορεί να αποτελέσει το στήριγμα του καθενός.

Συμπερασματικά, σε αυτή την δύσκολη χρονική περίοδο που βρίσκεται η ανθρωπότητα, από πλευράς ασφάλειας της υγείας, η διαχείριση του προσωπικού χρόνου είναι σημαντικό γεγονός, καθώς η ψυχολογία του καθενός μπορεί, μέσω της μουσικής να μεταβληθεί προς την θετική κατεύθυνση.

Πιο συγκεκριμένα, η παραδοσιακή μουσική και η εκμάθηση ποντιακής λύρας, μπορεί να λειτουργήσει επικοδομητικά στην ανάταση της ανθρώπινης ψυχολογίας.

Έτσι, το κάθε άτομο θα ατενίζει το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία και θα προφυλαχθεί από μια ξαφνικήολίσθησησεμια επικίνδυνη κατάσταση μιζέριας, η οποία ελοχεύει σε απόσταση αναπνοής.

 

 

 

Top
Enable Notifications OK No thanks