-
Αρχική > Η Διαδρομή στον Κόσμο του Βιβλίου > Μυστικοί Αρραβώνες ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ

Μυστικοί Αρραβώνες ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ

Η διαδρομή στον κόσμο του βιβλίου συνεχίζει το μαγευτικό της ταξίδι με τον Γρηγόριο Ξενόπουλο και το αυτοβιογραφικό του μυθιστόρημα “Μυστικοί Αρραβώνες”

.
Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1867 από Ζακυνθινό πατέρα και από μητέρα Φαναριώτισσα. Η οικογένειά του εγκαταλείπει την πόλη, όταν ο Γρηγόριος ήταν έντεκα μηνών και εγκαθίσταται στη Ζάκυνθο. Έτσι, τον κόσμο τον πρωτογνώρισε στο μαγευτικό αυτό νησί της Επτανήσου. Η γραφικότητα του τόπου, η πανώρια φύση με τις μοναδικές της ομορφιές, ο λαός της Ζακύνθου με τα ήθη και τα έθιμά του, η ιστορία και γενικά η επτανησιακή κουλτούρα, διαπλάθουν και επηρεάζουν βαθιά την ψυχή του. Ζυμώνεται με τους Ζακυνθινούς και όλα τα ερμηνεύει με την ιδιοσυγκρασία που κουβαλάει από το νησί του. Μετά το γυμνάσιο ο Ξενόπουλος παρακολουθεί μαθήματα φυσικομαθηματικών στο πανεπιστήμιο της Αθήνας. Όμως, η λογοτεχνία και η δημοσιογραφία τον αποσπούν οριστικά. Συνεργάζεται με όλες σχεδόν τις εφημερίδες και τα περιοδικά της εποχής του. Το 1890 ο Γεώργιος Δροσίνης του προτείνει και αναλαμβάνει αρχισυντάκτης στην Εστία. Το 1896 ο ιδιοκτήτης του παιδικού περιοδικού “Διάπλασις των παίδων” Νικόλαος Παπαδόπουλος τον παίρνει αρχισυντάκτη και αργότερα του αναθέτει τη διεύθυνση του περιοδικού. Στη “Διάπλαση των Παίδων” η αγάπη του για το ελληνόπουλο τον οδήγησε να γράψει χιλιάδες “αθηναϊκές επιστολές”, στις οποίες μιλούσε για διάφορα θέματα. Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος έγινε ο δάσκαλος και μερίμνησε συστηματικά για το παιδί – αναγνώστη, για το παιδί που χρειάζεται αγωγή και παιδεία. Διακατέχεται από μια έμφυτη παιδαγωγική κλίση που τη συνθέτουν η συμπάθεια και το ενδιαφέρον του για το παιδί, η δίψα και η πίστη του για την μόρφωσή του. Η προσφορά του στο τρίπτυχο σπίτι – οικογένεια – παιδί αρχίζει αμέσως μετά που αναλαμβάνει τη διεύθυνση του περιοδικού. Για πέντε περίπου δεκαετίες προσφέρει ένα αξιόλογο παιδαγωγικό και μορφωτικό έργο. Βοηθάει το παιδί – αναγνώστη να ανακαλύψει μόνο του το αντικείμενο τη γνώσης  και να αγκαλιάσει τη φύση, τις αξίες και τους συνανθρώπους του. Παίρνει στα χέρια του μιας τεράστιας σημασίας εξουσία, τη διαπλαστική. Η προσφορά αυτή δεν κατευθύνεται από κάποιο συγκεκριμένο και οργανωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα,  αλλά κυρίως από το ένστικτό του και από την αγάπη του για το παιδί. Συνειδητά όμως, “Ο Φαίδωνας” εργάστηκε για τη δημιουργία μιας παιδικής λογοτεχνικής γλώσσας – μιας γλώσσας ζωντανής- που θα άγγιζε τις τρυφερές ψυχές των παιδιών και που θα μάθαιναν έτσι χωρίς βιβλία και χωρίς δασκάλους. Πετυχαίνει έτσι,  ένα θερμό δέσιμο με τον αναγνώστη και μια απελευθερωτική και θετική στάση που μορφώνει και συγχρόνως δεν σκλαβώνει. “Η αδερφούλα μου” είναι το πρώτο παιδικό μυθιστόρημα που γράφει στη δημοτική γλώσσα. Αν και είναι επηρεασμένος από τις ευρωπαϊκές πολιτιστικές ανακατατάξεις, δεν περιορίζεται μέσα στα πλαίσια του ηθογραφικού μυθιστορήματος, αλλά προχωράει και ασχολείται με την περιγραφή των ψυχικών ικανοτήτων των ηρώων του. Γίνεται ένας ψυχογράφος που τηρεί αυστηρά την αντικειμενικότητά του. Μόνο όταν περιγράφει Ζακυνθινά τοπία και αρχίζουν να αναδύονται μέσα από αυτά οι μνήμες των παιδικών του χρόνων, εκφράζει υποκειμενικά συναισθήματα. Ο ρεαλισμός του 1900 ήταν εκείνο που ζητούσαν οι πολλοί και εκείνο που μπορούσε να ενώσει την απόσταση ανάμεσα στους πολλούς και στη νέα,  αδιαμόρφωτη ακόμα ελληνική πεζογραφία. Ο Ξενόπουλος βέβαια είχε έμφυτη αφηγηματική ευκολία, καλαισθησία, γλώσσα γλαφυρή, απλή, ρέουσα, έτσι που άρεσε σε όλους. Τα έργα του έχουν πλούτο, φυσικούς διαλόγους, οξύτητα παρατήρησης και άψογη τεχνική. Το περιβάλλον των μυθιστορημάτων του είναι πότε η Αθήνα και πότε η Ζάκυνθος. Ένα θαυμάσιο και ίσως το πιο πρωτότυπο έργο του είναι “Το φάντασμα”, μια πρωτάκουστη αληθινή ιστορία που διαδραματίστηκε το ΙΗ’ αιώνα στη Βενετοκρατούμενη Ζάκυνθο. “Ο Κόκκινος Βράχος” (1905) δίνει μια πετυχημένη απεικόνιση της Ζακυνθινής ζωής. Τρία από τα καλύτερα έργα του έχουν επίσης υπόθεση ζακυνθινή  (Λάουρα 1915, Αναδυομένη 1923, Τερέζα Βάρμα Δακόσια 1925). Εκείνα όμως που η κριτική αναγνώρισε αναμφίβολα τα καλύτερα μέσα στα τόσα μυθιστορήματα του Ξενόπουλου, είναι οι “Πλούσιοι και Φτωχοί” (1919) και οι “Τίμιοι και Άτιμοι” (1921). Ανήκουν σε μια “κοινωνική τριλογία” όπου ο συγγραφέας προβληματίζεται πάνω σε κοινωνικά θέματα και το πετυχαίνει άριστα.
Τα έργα του όπως ο “Πειρασμός”, “Φιόρο του Λεβάντε”, “Στέλλα Βιολάντη”, “Το μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας”, “Αναδυομένη”, “Ποπολάρος” κ.α. παίζονται στο θέατρο, διασκευάζονται στον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Ο Ξενόπουλος πέθανε σε μεγάλη ηλικία το 1951 στην Αθήνα μακριά από το αγαπημένο του νησί.
Περίληψη:
Αποστολέας…η αγάπη, παραλήπτης…η λογική. Ο Ανάστης κάθισε στο γραφείο του, πήρε τον κοπτήρα και με τη μεγαλύτερη προσοχή, σα να ήθελε να κερδίσει χρόνο, άνοιξε τον άσπρο φάκελο. Μια κόλλα χαρτί, το πρώτο γράμμα της Θάλειας, ήρθε να συναντήσει ένα, από καιρό, καλά κρυμμένο μυστικό. Μια σειρά γράμματα που θα ακολουθήσουν, παρασύρουν στην ερωτική δύνη τους δύο νέους, κι όλα αλήθεια ψέμματα και μυστικά γίνονται ένα πίσω από τις λέξεις. Ώσπου είναι πια αργά, κινδυνεύει να αλλάξει όλη τους ή ζωή…οι Μυστικοί Αρραβώνες έχει την ωραιότερη ερωτική επιστολογραφία που γράφτηκε ποτέ, γιατί είναι πραγματική και αληθινή. Κεντρικός ήρωας του μυθιστορήματος είναι ο ίδιος ο Ξενόπουλος και ηρωίδα του έργου του είναι η γνωστή ποιήτρια Θεώνη Δρακοπούλου ή Μυρτιώτισσα- μάνα του αξέχαστου ηθοποιού Γιώργου Παππά.
Απόσπασμα:
Εντύπωση μεγάλη του έκαμ’ ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε με ψευδώνυμο στο περιοδικό του κ. Φιλιππίδη. Φαινόταν γραμμένο ή τουλάχιστον εμπνευσμένο, από την Αμβροσία. Γιατί είχε τις ιδέες για την Τέχνη, που πολλές φορές ο Ανάστης τις άκουσε από το στόμα της. Ήταν σχεδόν με τα ίδια της τα λόγια… Και το συμπέρασμα αυτής της κριτικής, που μαρτυρούσε πόνο κι αγάπη προς τον καλλιτέχνη, ήταν ότι βγήκε από το δρόμο του, από τη σειρά του, και ότι χρωστούσε να καταβάλει κάθε προσπάθεια και να υποστεί κάθε θυσία για να ξαναμπεί.
Άλλο ένα καταπληκτικό, ευρηματικό και εξαίρετο έργο από τον Γρηγόριο Ξενόπουλο. Ζωντανοί διάλογοι και ενδιαφέρουσα πλοκή ειναι τα δυνατά σημεία του βιβλίου. Ηθογραφία μιας άλλης εποχής, χαρακτήρες πολύ μακριά από το σήμερα αλλά ζωντανοί και το πιο ζωντανό οι αληθινές επιστολές που ο Ξενόπουλος αντάλλαξε με την ποιήτρια Μυρτιώτισσα και τις οποίες χρησιμοποίησε ως βάση για το μυθιστόρημά του. Μια ανάμνηση μιας άλλης, ίσως ξεχασμένης ρομαντικής εποχής. Και δύο αγάπες που τυρρανιούνται παθιασμένα για το ίδιο πρόσωπο.
Ποια άραγε θα διαλέξει; Ποια θα κερδίσει τη καρδιά του τυχερού;
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σειρά έκανε πρεμιέρα στην ΥΕΝΕΔ την Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 1979 στις 20:45, ολοκληρώθηκε στις 6 Ιουνίου 1980, διήρκεσε 38 επεισόδια κι αναδείχθηκε ως η δημοφιλέστερη της τηλεοπτικής σεζόν 1979-80.
Και η διαδρομή στον κόσμο του βιβλίου συνεχίζεται…

 

Top
Enable Notifications OK No thanks