-
Αρχική > Τοπικά νέα > Ο Καρδιολόγος  Γεώργιος  Τσιαούσης συζητά για την έναρξη της σχολικής χρονιάς εν μέσω πανδημίας Covid-19 (Aπο την στήλη υπέρ υγείας  Εφημερίδα ΝΕΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑ)

Ο Καρδιολόγος  Γεώργιος  Τσιαούσης συζητά για την έναρξη της σχολικής χρονιάς εν μέσω πανδημίας Covid-19 (Aπο την στήλη υπέρ υγείας  Εφημερίδα ΝΕΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑ)

Αυτήν την στιγμή, περίπου 1 δις παιδιών θα  να ξαναμπούν στις αίθουσες παγκοσμίως (στοιχεία Unicef) [1].

Δεν θα είναι μια συνηθισμένη σχολική χρονιά, αυτό είναι βέβαιο. Η πανδημία του κορωνοϊού επιμένει, σε πείσμα όσων την αμφισβητούν, την εντάσσουν σε θεωρίες συνομωσίας ή στη σφαίρα της φαντασίας. Και θα απαιτηθεί προσαρμογή από όλους όσοι εμπλέκονται, τόσο από το διδακτικό προσωπικό, όσο και από τους μαθητές και τις οικογένειές τους.

Η πολιτεία θα προσπαθήσει να καταστήσει το άνοιγμα των σχολείων όσο το δυνατόν πιο ασφαλές, βασισμένη τόσο στην εμπειρία χωρών που ήδη άνοιξαν τα σχολεία τους, όσο και στη γνώση των εγχώριων επιδημιολόγων. Τα υπόλοιπα θέματα υγείας που συζητούσαμε τέτοια εποχή, όπως για παράδειγμα ο προαθλητικός έλεγχος για την έναρξη των σχολικών και εξωσχολικών αθλημάτων, δεν σημαίνει ότι παύουν να υφίστανται, σίγουρα όμως μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Άλλωστε, δεν άλλαξε κάτι σημαντικά σε αυτά, εκτός ίσως από την ιατρική βεβαίωση για μη νόσηση από Covid-19 που απαιτείται πλέον για την είσοδο στις αθλητικές εγκαταστάσεις, επιπρόσθετα της γνωστής από το 2018 κάρτας υγείας αθλητή. Ας ασχοληθούμε όμως με τη μορφή ερωταπαντήσεων με τα πιεστικά, καθότι καινούρια και αχαρτογράφητα, θέματα που άπτονται της πανδημίας.

Τελικά κινδυνεύουν να νοσήσουν τα παιδιά από τον κορωνοϊό;

Ναι, κινδυνεύουν. Η στατιστική πιθανότητα είναι βέβαια μικρή, μικρότερη από την πιθανότητα των γονιών τους και πολύ μικρότερη από αυτήν των παππούδων τους, αλλά δεν παύει να είναι μετρήσιμη και άρα μη αμελητέα. Και, ναι, θα νοσήσουν κυρίως ήπια (ή θα είναι απολύτως ασυμπτωματικά), αλλά κι εδώ υπάρχει η πιθανότητα, μικρή, αλλά υπαρκτή, για το σοβαρότατο πολυοργανικό φλεγμονώδες σύνδρομο (ιδίως σε παιδιά με υποβόσκουσα ανοσιακή ανεπάρκεια) [2].

Συμμετέχουν τα παιδιά στην διασπορά του κορωνοϊού;

Στην αρχή η επιστημονική κοινότητα υποστήριξε ότι πιθανώς τα παιδιά να μην συμβάλλουν ιδιαίτερα στη διασπορά του SARS-CoV-2. Ωστόσο, κατοπινές μελέτες έδειξαν ότι μπορούν τα παιδιά να αποτελέσουν το «όχημα» μεταφοράς του ιού και άρα να παίξουν ρόλο στην διασπορά στην κοινότητα [2]. Με τελικό «αποδέκτη» του ιούτους ηλικιωμένους, που αποτελούν κατεξοχήν ευπαθή ομάδα.

Γιατί τόσο μεγάλη ανησυχία μήπως τα παιδιά χάσουν λίγες εβδομάδες ή μήνες μάθημα;Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα αναπληρώσουν το χαμένο έδαφος…

Δενείναιτόσοαπλότοζήτημα. Μετασχολείακλειστά, ταπαιδιάχάνουν: βασική, ακαδημαϊκήμάθηση, κοινωνικο-αισθηματικήμάθηση, τηνευκαιρίαγιακοινωνικοποίησημετουςσυνομήλικούςτους, καθώςκαιτηνευκαιρία για παιχνίδι. Επίσης, τακλειστάσχολείαεπιτείνουντιςκοινωνικο-οικονομικέςδιαφορές: τα παιδιάπλουσιότερωνοικογενειώνθαμπορέσουνπιοεύκολανααναπληρώσουντακενά, ναεπιδιώξουνεξ αποστάσεως εκπαίδευση κτλ. Παιδιάλιγότεροευνοημένωνοικογενειώνέχουνπερισσότεραναχάσουν, ακόμακαιταγεύματαστοσχολείοήτονποιοτικόχρόνοσεέναπεριβάλλονπουταβοηθά, όπωςτοδημόσιοσχολείο [3]. Έχει εκτιμηθεί ότι ακόμα και λίγοι μήνες αποχής των παιδιών από την εκπαιδευτική διαδικασία «κοστίζει» μακροπρόθεσμα εκατομμύρια ευρώ σε χαμένη μάθηση, χειρότερη ακαδημαϊκή και κοινωνική εξέλιξη-βελτίωση.

Πώς θα προστατευτούν τα παιδιά μας εντός των σχολείων;

Με το γνωστό τρίπτυχο: μάσκα, αποστάσεις, κανόνες υγιεινής. Πρόκειται για ένα τρίπτυχο με αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα στον περιορισμό της διασποράς της επιδημίας. Η σημερινή επιστήμη της επιδημιολογίας μπορεί (και το έχει κάνει) να ποσοτικοποιεί την συμβολή συγκεκριμένων μέτρων στον έλεγχο μιας επιδημίας. Άρα, η σύσταση για τις ανωτέρω δράσεις δεν είναι προϊόν εμπειρικής απλά γνώσης, αλλά Ιατρικής βασισμένης στις ενδείξεις, Evidence-basedMedicine (όπως η Ιατρική επιστήμη που εγκρίνει την χρήση ενός νέου φαρμάκου ή των πολυπόθητων εμβολίων).

Μα θα κρατήσουν τα παιδιά την μάσκα; Θα τηρήσουν τις αποστάσεις; Θα μπαινοβγαίνουν στις τουαλέτες να πλένουν τα χέρια τους; Μικρά παιδιά είναι…

Πρώτον, τα παιδιά μάς εκπλήσσουν με το πόσο πιο ευπροσάρμοστα είναι σε σχέση με εμάς τους ενήλικες. Αν μάλιστα έχουν υπομονετική καθοδήγηση και τα σωστά πρότυπα, θα εφαρμόσουν τα μέτρα σε βαθμό που οι ενήλικες θα εκτεθούμε για την δική μας γκρίνια και απροθυμία να τα εφαρμόσουμε από τη δική μας πλευρά. Όταν ο γονιός λοιδορεί το μέτρο της μάσκας και την κρεμάει στο αυτίή την κατεβάζει κάτω από το πηγούνι με την πρώτη ευκαιρία, το παιδί θα μιμηθεί αυτήν την συμπεριφορά. Όταν όμως ο γονιός:

1) εφαρμόζει πιστά και απαρέγκλιτα την ορθή χρήση της μάσκας στους κλειστούς χώρους και αφιερώνει καθημερινά χρόνο για να δείξει στο παιδί ποια είναι η σωστή και ποιες οι επικίνδυνες εφαρμογές της μάσκας,

2) δείξει στο παιδί τι σημαίνει τήρηση των αποστάσεων, πχ στο σούπερ μάρκετ, και

3) πλύνει μαζί με το παιδί τα χέρια για την απαιτούμενη ώρα (όσο διαρκεί το τραγουδάκι των γενεθλίων «να ζήσεις …»), τότε εμπεδώνεται η ορθή επιδημιολογική συμπεριφορά στο παιδί, ώστε να μεταφερθεί και στο σχολείο. Εκεί, οι δάσκαλοι θα διασφαλίσουν (και αυτοί ως πρότυπα σωστής εφαρμογής των μέτρων και όχι με μάσκες στους αγκώνες ή το λαιμό) ότι αυτή η συμπεριφορά θα υιοθετηθεί  από όλους και με την απαιτούμενη διάρκεια.

Δεύτερον, πολλοί έχουν την τάση να βλέπουν τα πράγματα με τη λογική «όλον ή ουδέν», ότι δηλαδή αφού τα παιδιά δεν θα καταφέρουν να τηρήσουν πλήρως και απαρέγκλιτα τα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό, ως παιδιά που είναι, το όλο εγχείρημα είναι μάταιο. Δεν είναι έτσι.

Ο περιορισμός της μετάδοσης δεν είναι δυαδικό γεγονός, άσπρο/μαύρο, ναι/όχι. Είναι ένα συνεχές (continuum) και εφόσον όλοι μας κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε (παιδιών και ενηλίκων συμπεριλαμβανομένων, εντός και εκτός σχολείων), τότε μειώνονται οι οδοί διασποράς του ιού και μεγιστοποιούμε τον περιορισμό της μετάδοσης. Μειώνονται τα κρούσματα, άρα οι σοβαρά πάσχοντες (που μπορεί να είναι οι ηλικιωμένοι, αλλά και οι νεότεροι), άρα και οι θάνατοι.

 

Δώρα  Κωτσοπούλου

 

Top
Enable Notifications OK No thanks