Τα ένατα γενέθλια του γιορτάζει το Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο υποδέχτηκε, την χρονιά που μας πέρασε και ειδικότερα από τον Ιούνιο του 2017 έως τον Μάιο του 2018, περισσότερους από 1,6 εκατομμύρια επισκέπτες.
Μουσείο της Ακρόπολης: Το γλυπτό που «ξενίζει» τους ειδικούς
«Ο αριθμός των επισκεπτών αυξήθηκε σημαντικά πέρυσι. Αυτό που είναι σημαντικό είναι μία διαφοροποίηση: Οι αγγλόφωνοι είναι περίπου στο ίδιο νούμερο με τους ελληνόφωνους, δηλαδή περίπου 300.000. Δεν μειώθηκε ο αριθμός των Ελλήνων, αλλά αυξήθηκε πολύ ο αριθμός των ξένων.
Όπως κάθε χρονιά, μετά τους αγγλόφωνους έρχονται οι Γάλλοι και αυτό που έχει σημασία είναι ότι αυξήθηκε σημαντικά και ο αριθμός των Κινέζων, γεγονός που ερμηνεύει, μεταξύ άλλων, και τις προσπάθειες που κάνουμε με μία σημαντική συνεργασία με τα Μουσεία της Σαγκάης και της Απαγορευμένης Πόλης στο Πεκίνο», δήλωσε ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής.
Στη συνέχεια μίλησε για τα μελλοντικά σχέδια που αφορούν το Μουσείο. Έκανε λόγο για τα δύο σημαντικά γεγονότα που πρόκειται, αν όλα πάνε καλά, να εγκαινιαστούν στην πανηγυρική 10η επέτειο του Μουσείου Ακρόπολης: Η ανάδειξη της ανασκαφής και των κινητών ευρημάτων της σε έναν εκθεσιακό χώρο που θα λειτουργήσει κάτω από το επίπεδο του κτιρίου, καθώς και το φιλόδοξο πρόγραμμα «Δημιουργία Ψηφιακού Μουσείου Ακρόπολης».
«Η παρουσίαση της ίδιας της ανασκαφής και μέρους των κινητών ευρημάτων της έχει μία μοναδικότητα. Είμαστε στη φάση των κατασκευών και βασική επιθυμία μας είναι η περιήγηση που θα κάνει ο επισκέπτης να γίνεται σε ένα επίπεδο. Γι’ αυτόν τον λόγο θα δημιουργηθεί μία μεγάλη εξέδρα, καθώς και μία σειρά από πασαρέλες, ώστε να περνάει κανείς ανάμεσα από τα ερείπια της ανασκαφής, αποφεύγοντας σχεδόν απόλυτα σκαλοπάτια, ράμπες κ.λπ.» ανέφερε ο πρόεδρος του Μουσείου. Όπως σημείωσε:
Μέσα σ’ έναν χώρο, ο οποίος δεν έχει συμμετρία, αλλά τη δική του αυθεντική εικόνα των ποικίλων επιπέδων, αυτό που προσθέτεις για να εξυπηρετείς τον επισκέπτη πρέπει να είναι απόλυτα γεωμετρικό, όπως γεωμετρικά είναι και τα στηρίγματα του Μουσείου, που βρίσκεται από πάνω. Έτσι βρίσκεται μία ισορροπία ανάμεσα στο αρχαίο και στο σύγχρονο.
Το δεύτερο μεγάλο γεγονός που αναμένεται στα επόμενα γενέθλια είναι το πρόγραμμα «Ψηφιακό Μουσείο της Ακρόπολης», το οποίο προχωράει εντατικά. «Αυτό σημαίνει ότι γίνονται πάρα πολλές ψηφιακές εφαρμογές, εκσυγχρονίζεται το Μουσείο με περισσότερα ψηφιακά μέσα. Πρέπει να είναι πάνω από 25-27 εφαρμογές, οι οποίες θα υλοποιηθούν με όριο του χρόνου τέτοιο καιρό» ενημέρωσε ο κ. Παντερμαλής, διευκρινίζοντας ότι με το Ψηφιακό Μουσείο, το Μουσείο της Ακρόπολης «θα περάσει σε μεγάλο μέρος στο διαδίκτυο, το περιεχόμενό του θα είναι προσβάσιμο σε ευρύτερο κοινό, ενώ θα υπάρχουν πάρα πολλές εφαρμογές μέσα στο ίδιο το Μουσείο, που θα απευθύνονται σε όλους τους επισκέπτες του και ειδικά στα νέα παιδιά».
Περιοδικές εκθέσεις
Ο κ. Παντερμαλής αναφέρθηκε, επίσης, στις δύο σημαντικές περιοδικές εκθέσεις του Μουσείου, που σημάδεψαν τη χρονιά που πέρασε: Στην έκθεση «εmotions, ένας κόσμος συναισθημάτων», που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από το Ίδρυμα Α. Ωνάσης στη Νέα Υόρκη και ξαναστήθηκε ενταγμένη σε νέο σκηνικό περιβάλλον στο Μουσείο Ακρόπολης.
«Επιμείναμε στην παρουσίαση των συναισθημάτων, όπως αυτά απεικονίζονται πάνω στα έργα τέχνης, γιατί δεν έχουμε τους ανθρώπους και δεν μπορούμε να εκθέσουμε τα κείμενα, τα οποία αναφέρονται στα συναισθήματα. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε σε ένα μουσείο είναι να δούμε πώς ο καλλιτέχνης απεικόνισε τα συναισθήματα στις διάφορες εποχές της αρχαίας τέχνης επάνω στα μνημεία» τόνισε ο κ. Παντερμαλής.
Η άλλη έκθεση, η οποία ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες, αφορά την Ελευσίνα και τα μεγάλα μυστήρια που συντελούνταν εκεί. «Σε αυτήν εφαρμόσαμε την άποψή μας ότι μία έκθεση που σχετίζεται με συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο, καλό είναι να παρουσιάζει και τον αρχαιολογικό χώρο, αλλά να δίνει και μία ιδέα του φυσικού περιβάλλοντος. Γιατί όλα αυτά, ιστορικό και φυσικό περιβάλλον, αρχαιολογικός χώρος, κτίρια, αρχαία και κινητά ευρήματα, αποτελούν μία ενότητα. Αυτό είναι ένα προνόμιο που δεν το εκμεταλλευόμαστε αρκετά στη χώρα μας. Είναι η ειδοποιός διαφορά από μουσεία του εξωτερικού, τα οποία εμπλουτίζουν τις συλλογές τους, συνήθως, με ύποπτες προελεύσεις από όλον τον κόσμο. Εμείς εδώ έχουμε αυτήν τη δυνατότητα: Την αυθεντική σχέση ανάμεσα στο μουσείο και στα ευρήματα, κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον για τον σύγχρονο επισκέπτη, που, όμως, είναι και επιστημονικά σωστό. Διότι κάθε εύρημα αναφέρεται και στη συγκεκριμένη θέση που αποκαλύφθηκε όταν έγιναν ανασκαφές» πρόσθεσε.
Τέλος, ο κ. Παντερμαλής μίλησε για τη μεγάλη έκθεση που θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Μουσείο της Απαγορευμένης Πόλης του Πεκίνου, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα Σεπτεμβρίου.
«Για πρώτη φορά, τρία βασιλικά διαμερίσματα θα μεταφερθούν ως προς τον εξοπλισμό και την οργάνωσή τους, αλλά και με ό,τι περιείχαν μέσα, στο Μουσείο της Ακρόπολης και θα στηθούν έτσι, ώστε κανείς να πάρει μία ιδέα από τη λαμπρή περίοδο της Κίνας του 18ου αιώνα και του αυτοκράτορα Τσιανλόγκ, ο οποίος ήταν ένας σπουδαίος ηγεμόνας, που συνδύαζε τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις και μία τεράστια προσπάθεια ενοποίησης της αυτοκρατορίας της Κίνας, με καλλιτεχνικές προσεγγίσεις. Ο ίδιος ήταν καλλιτέχνης, ζωγράφιζε, έγραφε ποιήματα-αναφέρεται ότι έγραψε περισσότερα από 10.000 ποιήματα– οργάνωσε καλλιτεχνικό εργαστήρι στην αυλή του και παράλληλα ήταν μεγάλος συλλέκτης τής καλλιτεχνικής παραγωγής της χώρας του από τα πανάρχαια χρόνια ως την εποχή του» επισήμανε ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης για την πολυαναμενόμενη έκθεση.