-
Αρχική > Ελλάδα > Βάσεις-Πανεπιστήμια: Διπλό μαχαίρι για τους εισακτέους – Κόβονται ακόμα κι αριστούχοι

Βάσεις-Πανεπιστήμια: Διπλό μαχαίρι για τους εισακτέους – Κόβονται ακόμα κι αριστούχοι

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραµέως, επαναφέρει το µέτρο του 2006, τα πανεπιστήµια θα καθορίζουν και τον αριθµό των εισακτέων, ενώ θα αξιολογούνται ιδρύµατα και εκπαιδευτικοί

Μέτρα τα οποία θα κρατήσουν κλειστές τις πόρτες των πανεπιστηµίων για χιλιάδες υποψηφίους τα επόµενα χρόνια, µε κυρίαρχα αυτό της επαναφοράς της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙκαι τον καθορισµό των εισακτέων από τα ίδια τα πανεπιστήµια, ανακοίνωσε στη Βουλή η υπουργός ΠαιδείαςΝίκη Κεραµέως. Μάλιστα τα πανεπιστήµια, όπως είπε η υπουργός, θα µπορούν, εφόσον θέλουν, να καθορίζουν βάση εισαγωγής υψηλότερη της ελάχιστης. Τα ίδια τα ιδρύµατα δηλαδή θα βάζουν µόνα τους «κόφτη» στους εισακτέους.

Η βάση του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ είχε καθιερωθεί το 2006, επί υπουργίας Μαριέττας Γιαννάκου, και καταργήθηκε το 2009 από την Αννα Διαµαντοπούλου. Εκείνες τις χρονιές έµειναν εκτός ΑΕΙ πάνω από 60.000 υποψήφιοι και δεκάδες χιλιάδες θέσεις έµειναν κενές, κυρίως στα ΤΕΙ. Αυτό σηµαίνει ότι εάν εφαρµοστεί από του χρόνου «πλαφόν» για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ταυτόχρονα µειωθεί ο αριθµός των εισακτέων -αφού τα πανεπιστήµια συνήθως ζητούν πολύ λιγότερους υποψηφίους από αυτούς που τελικά τους «επιβάλλει» το υπουργείο Παιδείας να πάρουν-, η είσοδος στα ΑΕΙ θα είναι εφικτή για περιορισµένο αριθµό νέων.

Οι υπόλοιποι θα κληθούν να αναζητήσουν λύσεις σε άλλες δοµές εκπαίδευσης και στην επαγγελµατική κατάρτιση, καθώς και στα ιδιωτικά κολέγια και πανεπιστήµια εφόσον µπορούν να ανταποκριθούν οικονοµικά. Οσον αφορά στους φοιτητές, επανέρχεται το ν+2, δηλαδή καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών, πλην εξαιρέσεων. Η αξιολόγηση θα αφορά όλο το φάσµα της εκπαίδευσης, µαζί και τους εκπαιδευτικούς, καθώς και τα ΑΕΙ, τα οποία θα χρηµατοδοτούνται ανάλογα µε τα αποτελέσµατα της αξιολόγησης.

Τα σχέδια του υπουργείου για την εκπαίδευση

Σύµφωνα µε αυτά που ανακοίνωσαν χθες τόσο η υπουργός όσο και η υφυπουργός κ. Ζαχαράκη, τα σχέδια της κυβέρνησης για την Παιδεία προβλέπουν µεταξύ άλλων τα εξής:

  • Καθιερώνεται το εθνικό απολυτήριο µε την επιτυχή ολοκλήρωση του λυκείου.
  • Για τον προσδιορισµό του βαθµού του εθνικού απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι βαθµοί των τριών τάξεων του λυκείου, µε ειδικό συντελεστή ανά τάξη.
  • Θεσµοθετούνται γραπτές προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη για όλες τις τάξεις του λυκείου.
  • Η επιλογή των θεµάτων θα γίνεται από τράπεζα θεµάτωνδιαβαθµισµένης δυσκολίας.
  • Μειώνονται οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε φορείς, για να επιστρέψουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις τάξεις.
  • Το πρόγραµµα σπουδών στα σχολεία εµπλουτίζεται µε νέες εκπαιδευτικές θεµατικές, όπως εθελοντισµόςεπιχειρηµατικότητασεβασµός στον άλλοπροφύλαξηαπό φυσικές καταστροφέςδιατροφή και υγιεινή.
  • Καθιερώνεται ο σχολικός επαγγελµατικός προσανατολισµός από το γυµνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των µαθητών.
  • Θεσπίζεται νέο πλαίσιο για την ιδιωτική εκπαίδευση µε µεγαλύτερους βαθµούς ελευθερίας, για παράδειγµα όσον αφορά στην εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.

Τριτοβάθµια Εκπαίδευση

  • Καταργείται το κακώς εννοούµενο άσυλο. Οι δηµόσιες αρχές θα µπορούν να επεµβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που διαπράττεται εντός πανεπιστηµίου.
  • Απελευθερώνονται τα Προγράµµατα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
  • Ενισχύονται τα θερινά-χειµερινά σχολεία σε τοµείς όπου η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτηµα (π.χ. πολιτισµόςναυτιλίατουρισµός).
  • Η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότηταςστην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) επανέρχεται και εισάγονται διαδικασίες αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα.
  • Η κρατική χρηµατοδότηση προς τα ανώτατα ιδρύµατα θα εξαρτάται από αντικειµενικά κριτήρια, όπως το κόστος σπουδών ανά φοιτητή, η διάρκεια των προγραµµάτων σπουδών, µέγεθος και γεωγραφική διασπορά του ιδρύµατος, αλλά θα συνδέεται, σε κάποιον βαθµό, και µε τα αποτελέσµατα της αξιολόγησης.
  • Ο ακαδηµαϊκός χάρτης της χώρας θα προκύπτει από την αξιολόγηση της Α∆ΙΠ και στη βάση συγκεκριµένων κριτηρίων, ώστε να µην επαναληφθεί το καταστροφικό φαινόµενο ίδρυσης νέων τµηµάτων και συγχωνεύσεων τµηµάτων για την εξυπηρέτηση καθαρά ψηφοθηρικών σχεδιασµών και µικροπολιτικών συµφερόντων.

Πρωτοβάθµια και δευτεροβάθµια

  • Καταρτίζονται νέα προγράµµατα σπουδών από το δηµοτικό ως το λύκειο και η ύλη προσαρµόζεται έτσι ώστε να είναι εφικτή η κάλυψή της κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, µε παράλληλη ενίσχυση της πειραµατικής άσκησης.
  • Εισάγονται µέθοδοι διδασκαλίας που ελαττώνουν το διάβασµα του µαθητή στο σπίτι, ειδικά στις πρώτες τάξεις.
  • Εισάγονται νέες εκπαιδευτικές θεµατικές ενότητες, όπως επιχειρηµατικότητα, οδική συµπεριφορά, εθελοντισµός, πρόληψη, αντίδραση και προφύλαξη από τις φυσικές καταστροφές.
  • ∆ίνεται έµφαση στις ήπιες και στις ψηφιακές δεξιότητες και έµφαση στην ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο.
  •  Εισάγεται επαγγελµατικός προσανατολισµός στο Γυµνάσιο, ώστε κάθε παιδί να ανακαλύψει και να αξιοποιήσει τις κλίσεις του.
  • ∆ηµιουργείται ένα τουλάχιστον πρότυπο και ένα πειραµατικό σχολείο σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα αρχίζοντας από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
  • Προωθούνται µέτρα για την επιµόρφωση των εκπαιδευτικών και των διευθυντικών στελεχών.
  • Προγραµµατίζονται προσλήψεις µόνιµων εκπαιδευτικών βάσει των πραγµατικών αναγκών, των δηµογραφικών εξελίξεων και των δηµοσιονοµικών δυνατοτήτων µε αντικειµενικό σύστηµα επιλογής.
  • Θεσπίζεται σύστηµα επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης βάσει συγκεκριµένων κριτηρίων, ενώ η επιλογή των ανώτατων στελεχών της εκπαίδευσης θα γίνει µε διαδικασία ΑΣΕΠ.
  • Επαναφέρεται ο θεσµός των σχολικών συµβούλων, µε επαναπροσδιορισµό του ρόλου και των αρµοδιοτήτων τους.
  • Αναβαθµίζεται ο ρόλος του διευθυντή του σχολείου. Θα δοθεί µεγαλύτερη εµπιστοσύνη στον δάσκαλο να επιλέξει ένα κοµµάτι του παρεχόµενου προγράµµατος που δίνει στους µαθητές του.
  • Η επιτυχής ολοκλήρωση του λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση εθνικού απολυτηρίου, για τον προσδιορισµό του βαθµού του οποίου θα συνυπολογίζονται οι βαθµοί των τριών τάξεων του λυκείου µε ειδικό συντελεστή ανά τάξη, και καθιερώνονται γραπτές προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη για όλες τις τάξεις του λυκείου, µε επιλογή θεµάτων από τράπεζα θεµάτων διαβαθµισµένης δυσκολίας.
  • Ενισχύονται ουσιαστικά τα ολοήµερα σχολεία µε πρόγραµµα δραστηριοτήτων και µελέτης.
  • Θεσπίζεται η δυνατότητα διενέργειας εξετάσεων για την απόκτηση κρατικού πιστοποιητικού γλωσσοµάθειας ξένης γλώσσας µέσα στα σχολεία.

Ασφάλεια στο σχολείο

  • Σε κάθε σχολείο ορίζεται ένας «υπεύθυνος κτιρίου», ο οποίος θα είναι αρµόδιος για την υλοποίηση σχεδίου παρεµβάσεων και δράσεων για την ασφάλεια των σχολικών εγκαταστάσεων, καθώς και την καταγραφή τυχόν ζηµιών ή ελλείψεων και την άµεση αποκατάστασή τους.
  • Καθιερώνεται ο θεσµός του «δασκάλου ή καθηγητή εµπιστοσύνης», στον οποίο θα µπορούν να απευθύνονται οι µαθητές ατοµικά ή οµαδικά, συζητώντας προβλήµατα που αντιµετωπίζουν, όπως θέµατα σχολικού εκφοβισµού

 

https://www.ethnos.gr/ellada/51883

Top
Enable Notifications OK No thanks