Για τρίτη συνεχόμενη ημέρα, από τη στιγμή που εντοπίστηκε το πρώτο κρούσμα κορονοϊού στη χώρα μας, συνεχίζεται η υψηλή κατανάλωση στα μεγάλα και μεσαία σούπερ μάρκετ της Θεσσαλονίκης και λιγότερο της Αθήνας, ενώ η ζήτηση αναμένεται να «χτυπήσει κόκκινο» το απόγευμα της Παρασκευής και το πρωί του Σαββάτου, όταν παραδοσιακά οι πολίτες κάνουν τα περισσότερα ψώνια τους.
Σύμφωνα με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, επάρκεια αποθεμάτων υπάρχει στην αγορά και δεν αναμένεται να σημειωθούν ελλείψεις σε τρόφιμα και σε άλλα είδη πρώτης ανάγκης, με εξαίρεση ενδεχομένως μετά από κάποιο χρονικό διάστημα στα αντισηπτικά και σε άλλα είδη ατομικής υγιεινής και καθαριότητας, αφού έχει υπερπολλαλασιαστεί σε τεράστιο βαθμό η ζήτησή τους. Ωστόσο, οποιαδήποτε πρόβλεψη και εκτίμηση, αναφορικά με την επάρκεια των προϊόντων, μπορεί να χαρακτηριστεί ως ριψοκίνδυνη, αφού όλα θα εξαρτηθούν από την εξέλιξη που θα παρουσιάσει ο κορονοϊός στη χώρα μας και από το αν θα σημειωθούν θανατηφόρα κρούσματα.
Την ίδια στιγμή και σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ, εκπροσωπεί τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ), Κώστα Μαχαίρα, εντατικοποιήθηκαν οι απολυμάνσεις και οι εσωτερικοί έλεγχοι στους χώρους αποθήκευσης και συσκευασίας των προϊόντων, καθώς και στους χώρους υγιεινής των σούπερ μάρκετ.
Κατά τον ίδιο, το επόμενο διάστημα, σε περίπτωση που τα κρούσματα πολλαπλασιαστούν, θεωρείται πολύ πιθανό να αυξηθούν οι αγορές μέσω διαδικτύου. «Αν η ανησυχία πολλαπλασιαστεί, δεν αποκλείεται τις επόμενες εβδομάδες να αυξηθούν οι αγορές μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, κάτι που γίνεται ήδη στην Ιταλία. Αν πολλαπλασιαστούν τα κρούσματα, δεν αποκλείεται πολλοί καταναλωτές να επιλέξουν να μείνουν στα σπίτια τους, να ψωνίζουν από το διαδίκτυο και να λένε στις εταιρίες, άσε το προϊόν στην εξώπορτα και φύγε», λέει στο ethnos.gr ο κ. Μαχαίρας.
Κατά 20% – 50% αυξήθηκε ο τζίρος
Σε σύγκριση με το προ της περασμένης Τετάρτης διάστημα, πριν, δηλαδή, εμφανιστεί το πρώτο κρούσμα του κορονοϊού στην Ελλάδα, οι πωλήσεις στα μεγάλα και τα μεσαία σούπερ μάρκετ έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο 20% – 50%. Μάλιστα, σε κάποια προϊόντα, όπως στα αντισηπτικά και στα άλλα είδη ατομικής υγιεινής, οι πωλήσεις έχουν μέχρι και διπλασιαστεί, ενώ πολύ μεγάλη είναι η κατανάλωση οινοπνεύματος, χλωρίνης, ακόμα και χαρτιών υγείας ή κουζίνας. Εξάλλου, κατά περίπου 40% παρουσιάζεται αυξημένη η κατανάλωση κονσέρβας, ζυμαρικών, όσπριων, ρυζιών και άλλων τροφίμων μακράς διάρκειας.
«Ο κόσμος ψωνίζει μαζικά αντισηπτικά, χλωρίνες, οινόπνευμα και πάρα πολλά τρόφιμα, όπως ζυμαρικά, ρύζι, όσπρια, φρυγανιές, μπισκότα και διάφορες κονσέρβες. Εντύπωση προκαλεί η κατανάλωση χαρτικών, ακόμα και αυτών που χρησιμοποιούνται για την κουζίνα. Οι καταναλωτές τα ψωνίζουν σε μεγάλες ποσότητες, λες και ότι ξαφνικά θα κλείσουν όλα τα σούπερ μάρκετ. Τα φρέσκα τρόφιμα παρουσιάζουν μικρότερη κατανάλωση. Και σήμερα η κίνηση είναι πολύ υψηλή και πιστεύω ότι θα κορυφωθεί μέχρι το βράδυ. Τα σούπερ μάρκετ έχουν υποδομές και γίνονται παντού προσπάθειες να υπάρχει επάρκεια προϊόντων. Επάρκεια προϊόντων υπάρχει και πιστεύω ότι από την ερχόμενη εβδομάδα η μεγάλη ζήτηση θα ξεφουσκώσει. Όλα, όμως, θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις σχετικά με τον ιό. Εκτός Θεσσαλονίκης και Αθήνας η καθημερινότητα των καταναλωτών δεν έχει αλλάξει», λέει στο ethnos.gr ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και ιδιοκτήτης μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, Γιάννης Μασούτης.
«Η υψηλή κατανάλωση εντοπίζεται κυρίως στη Θεσσαλονίκη, αφού στην Αθήνα δεν έχει παρατηρηθεί μέχρι στιγμής κάποιος πανικός. Η υψηλή ζήτηση οφείλεται εν μέρει και στο τριήμερο της Αποκριάς που ακολουθεί. Οι καταναλωτές ψωνίζουν κυρίως απολυμαντικά, σαπούνια, μακαρόνια, ρύζι και ό,τι άλλο μπορεί να αποθηκευτεί. Δε νομίζω ότι θα ξεμείνει από κάτι η αγορά, αφού κάθε ένα από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ διατηρεί σε κάθε κατάστημά του προϊόντα για 24 έως 30 ημέρες και για άλλες 10 – 15 μέρες έχει γεμάτους τους αποθηκευτικούς του χώρους. Μπορεί κάποια στιγμή να μην υπάρξει επάρκεια σε φρέσκα προϊόντα, όπως σε γάλατα», αναφέρει από την πλευρά του ο κ. Μαχαίρας.
Μέχρι στιγμής στα σούπερ μάρκετ της Θεσσαλονίκης δεν έχει παρατηρηθεί καμία εικόνα με άδεια ράφια. Όποιο αδειάζει, γεμίζει αμέσως από τους υπαλλήλους, οι οποίοι φέρνουν προϊόντα από τις αποθήκες.
Ενδεχόμενες ελλείψεις σε απολυμαντικά προϊόντα
Κατά 20% – 30 παρουσιάζεται αυξημένος ο τζίρος τις τελευταίες τρεις ημέρες και στα μεσαίου μεγέθους σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τον αναπληρωτή αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (φορέας που τα εκπροσωπεί), Αντώνη Ζαΐρη. «Υψηλή ζήτηση παρουσιάζουν η ξηρά τροφή και τα συσκευασμένα ρύζια, όσπρια και ζυμαρικά. Ο καταναλωτής συνήθως με αυτόν τον τρόπο αντιδράει σε κάθε περίοδο έντονης ανησυχίας και αναστάτωσης. Δεν υπάρχουν ελλείψεις προϊόντων και ούτε πρόκειται να σημειωθούν σε τρόφιμα. Εξαίρεση μπορεί να αποτελέσουν μόνο τα απολυμαντικά προϊόντα και κάποια άλλα είδη καθαριότητας. Όταν η ζήτηση ενός προϊόντος υπερπολλαπλασιάζεται ξαφνικά, είναι λογικό να σημειωθούν κάποιες ελλείψεις. Πιστεύω ότι και η υψηλή ζήτηση θα κάνει τον κύκλο τους, ωστόσο, όλα θα εξαρτηθούν από το ρυθμό επέκτασης και μετάδοσης του ιού», σημειώνει στο ethnos.gr ο κ. Ζαΐρης.
Συχνότερες οι απολυμάνσεις στα σούπερ μάρκετ
Κατά τον κ. Μαχαίρα, ούτως ή άλλως τα σούπερ μάρκετ προχωρούν συχνά σε απολυμάνσεις των χώρων τους, ωστόσο, από την εμφάνιση του πρώτου κρούσματος κορονοϊου και μετά αυτές γίνονται συχνότερα και έχουν αυξηθεί οι εσωτερικοί έλεγχοι στις επιχειρήσεις. Οι απολυμάνσεις γίνονται στους χώρους υγιεινής των σούπερ μάρκετ, στους αποθηκευτικούς τους χώρου
EUNOS