Τρεις αριστούχοι μαθητές, αν και πέρασαν σε κορυφαία τμήματα της Ελλάδας, έγιναν δεκτοί με πλήρη υποτροφία από αμερικανικά πανεπιστήμια
Βαλίτσες για την άλλη άκρη του Ατλαντικού ετοιμάζουν τρεις αριστούχοι μαθητές από τη Θεσσαλονίκη οι οποίοι αν και κατάφεραν να περάσουν σε κορυφαίες σχολές των ελληνικών ΑΕΙ, θα κυνηγήσουν το αμερικανικό όνειρο από τα… 18 καθώς αποδέχτηκαν τις πλήρεις υποτροφίες πανεπιστημίων των ΗΠΑ που τους προσφέρθηκαν.
Πρόκειται για την πρωταθλήτρια τένις Ιωάννα Γιαννακού η οποία πέρασε στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πολυτεχνείου στο ΑΠΘ και έγινε δεκτή με πλήρη υποτροφία στο Grinnell College των ΗΠΑ για Engineering, τον Πέτρο Μπασάκη ο οποίος μπήκε στο τμήμα Νομικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου και έγινε δεκτός με πλήρη υποτροφία στο αμερικάνικο κολλέγιο Davidson College και τον Γιώργο Αξαρλή, ο οποίος πέρασε Λογιστική και Χρηματοοικονομικά στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ενώ έγινε δεκτός με πλήρη υποτροφία για να σπουδάσει Οικονομικά στο Pomona College των ΗΠΑ.
Η οργάνωση των αμερικανικών πανεπιστημίων, η ευελιξία των ακαδημαϊκών προγραμμάτων που προσφέρουν, οι αυξημένες χρηματοδοτήσεις για έρευνα και η δυνατότητα παρακολούθησης ποικίλων δραστηριοτήτων που δε συνδέονται κατ΄ ανάγκη με το αντικείμενο των σπουδών τους έγειραν μεταξύ άλλων την πλάστιγγα υπέρ των ξένων πανεπιστημίων. Ωστόσο, και οι τρεις αριστούχοι, αν και κουνούν μαντήλι εντούτοις δεν κλείνουν οριστικά την πόρτα για πιθανή επιστροφή τους στο μέλλον στη χώρα.
Η πρωταθλήτρια τένις που θέλει να ασχοληθεί με τη ρομποτική
Πρωταθλήτρια τένις το 2016 η αριστούχος μαθήτρια του Κολλεγίου Ανατόλια, Ιωάννα Γιαννακού, σταμάτησε την μεγάλη της αγάπη στη Β΄Λυκείου για να προετοιμαστεί για τον επόμενο μεγάλο της στόχο, να μπει στο Πολυτεχνείο. Δύο χρόνια αργότερα οι κόποι της έπιασαν τόπο και η 18χρονη πρωταθλήτρια έγινε δεκτή με πλήρη υποτροφία στο Grinnell College των ΗΠΑ για Engineering, ενώ πέρασε και μέσω πανελληνίων πιάνοντας 18.225 μόρια στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πολυτεχνείου στο ΑΠΘ. Η 18χρονη, ωστόσο, πρωταθλήτρια είχε πάρει ήδη την απόφασή της από το καλοκαίρι της β΄ Λυκείου, όταν και πρωτοπήγε στην Αμερική παρακολουθώντας ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε σχολείο έξω από τη Βοστώνη, παρατηρώντας ιδίοις όμμασι τόσο το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας αλλά και την ακαδημαϊκή ζωή εκεί. Έκτοτε η ιδέα της Αμερικής στριφογύριζε στο μυαλό της.
Αν και αναγνωρίζει ότι το ελληνικό πανεπιστήμιο έχει πολύ καλό επίπεδο αποφάσισε «Αμερική» γιατί οι φοιτητές στην εκεί έχουν πάρα πολλές ευκαιρίες και πιθανότητες να ακολουθήσουν το δρόμο που θέλουν στο μέλλον, όπως είπε. Οργάνωση, ευελιξία, χρηματοδοτήσεις, δυνατότητα παρακολούθησης ποικίλων δραστηριοτήτων που δε συνδέονται κατ΄ ανάγκη με το αντικείμενο των σπουδών αλλά σου διευρύνουν τους ορίζοντες, υποτροφίες για έρευνα και ευκαιρίες για δουλειά έγειραν την ζυγαριά υπέρ της άλλης άκρης του Ατλαντικού. Στο πλευρό της στάθηκαν και οι γονείς της οι οποίοι στήριξαν την απόφασή της.
Στην Ελλάδα πρέπει να αποφασίσεις από τα 18 σου τι θέλεις να κάνεις – Στην Αμερική το σύστημα σου δίνει το χρόνο σου
«Μου δίνεται η δυνατότητα να μη διαλέξω από την αρχή τον τομέα που θέλω να ασχοληθώ. Στην Ελλάδα, από τη στιγμή που κάνουμε το μηχανογραφικό έπρεπε να ξέρουμε τι θέλουμε να κάνουμε, να έχουμε κατασταλάξει. Έχω πολλά ενδιαφέροντα, όπως η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη αλλά δεν ξέρω ακόμη με τι θέλω να ασχοληθώ στο μέλλον. Στην Αμερική σου δίνεται η δυνατότητα να διαλέξεις μαθήματα από διάφορα επιστημονικά πεδία (κοινωνικές επιστήμες, κοινωνιολογία, φιλοσοφία) τα οποία και σε βοηθούν να δεις τι σου αρέσει αλλά και σε οδηγούν εν τέλει στην απόκτηση του πτυχίου». Πλέον περιμένει να εξομαλυνθεί η κατάσταση της πανδημίας προκειμένου να ξεκινήσει τα μαθήματα τον προσεχή Φεβρουάριο.
Αν και έκανε πρωταθλητισμό τόσο στα γήπεδα τένις όσο και στις σχολικές αίθουσες, σπάζοντας τα κοντέρ δεν στερήθηκε εξόδους, ούτε διάβασε υπερβολικά εκτός από την τελευταία χρόνια που υπήρχε πίεση, όπως είπε. «Το μυστικό της επιτυχίας για το καθένα είναι ξεχωριστό. Για μένα ήταν η θέλησή μου να φύγω αλλά και να μπω στο ελληνικό πανεπιστήμιο». Ολοκληρώνοντας τις σπουδές της θέλει να επιστρέψει στην Ελλάδα αφού, όμως, δοκιμάσει πρώτα την τύχη της στις ΗΠΑ.
Πέτρος Μπασάκης: Ηθελα να σπουδάσω και Βιολογία και Διεθνείς σχέσεις με κάποιο τρόπο
Να δίνει λύσεις σε προβλήματα που μαστίζουν τη διεθνή κοινότητα είναι το όνειρο του 18χρονου Πέτρου Μπασάκη, ακολουθώντας είτε καριέρα διπλωμάτη, είτε ερευνητή Βιολογίας. Ο 18χρονος αριστούχος μαθητής του Κολλεγίου Ανατόλια αν και πέρασε φέτος στο τμήμα Νομικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου έγινε δεκτός με πλήρη υποτροφία στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Davidson College, αρπάζοντας την ευκαιρία. Εδώ και λίγες βδομάδες ο Πέτρος Μπαδάκης παρακολουθεί-μέχρι να καταλαγιάσει η πανδημία-διαδικτυακά μαθήματα, διεθνών σχέσεων και βιολογίας, ανυπομονώντας να ταξιδέψει στην Αμερική και να γνωρίσει τους νέους του συμφοιτητές.
Πάντα του άρεσε το κομμάτι της έρευνας αλλά και να δίνει το παρών σε συσκέψεις για διεθνή ζητήματα, παίρνοντας αποφάσεις που βοηθούν το κόσμο προκειμένου αυτός να γίνει πιο δίκαιος. «Ήθελα να σπουδάσω και βιολογία και διεθνείς σχέσεις με κάποιο τρόπο. Στην Ελλάδα μπορούσα να επιλέξω μόνο μια ειδικότητα και όχι δύο κατευθύνσεις, μια θετική και μια θεωρητική. Αντίθετα, στην Αμερική μπορώ να κάνω και τα δύο χωρίς να χρειάζεται να επιλέξω. Και η βιολογία είναι ένας πολύ ενδιαφέρον κόσμος που θα αναδειχθεί πολύ στο μέλλον και αξίζει να ασχοληθείς μαζί της» είπε στο ethnos.gr o 18χρονος μαθητής του Κολλεγίου Ανατόλια.
Θέλω να γυρίσω κάποια στιγμή στην Ελλάδα
Το πολυπολιτισμικό περιβάλλον της Αμερικής και οι επαφές με τόσο διαφορετικούς συμφοιτητές σίγουρα βοηθούν να ανοίξεις τον ορίζοντά σου. Τα αμερικανικά πανεπιστήμια επενδύουν πάρα πολύ στην έρευνα βοηθούν και υποστηρίζουν τους μαθητές να εφαρμόσουν τη γνώση που μαθαίνουν, πρόσθεσε ο Πέτρος Μπασάκης. Αντίθετα, στην Ελλάδα, οι φοιτητές είναι πιο απομονωμένοι. «Δεν υπάρχει ένα πιο συνεργατικό κλίμα. Και τα πανεπιστήμιά μας έχουν περισσότερο δασκαλοκεντρική παρά μαθητοκεντρική προσέγγιση». Όπως εξηγεί ο ίδιος, στη χώρα μας δεν υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για έρευνα-ιδιαίτερα στο κομμάτι της βιολογίας. Αντίθετα, δίνεται πολύ μεγάλη βάση στη θεωρία και ουσιαστικά αυτοί που αποφοιτούν δεν έχουν καλή αποκατάσταση σε τομείς που θα ήθελε, όπως σε ερευνητικά κέντρα. Όσο για το μέλλον ο ίδιος αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο της επιστροφής. «Το σκέφτομαι αλλά όλα θα κριθούν από την εξέλιξη των πραγμάτων». Αναφερόμενος στο μυστικό της επιτυχίας, αυτό κρύβεται στη μεθοδική δουλειά, στην αγάπη σε αυτό που κάνεις αλλά και στην αισιοδοξία. «Όλα γίνονται με τη δουλειά και με την κατάλληλη συμβουλευτική υποστήριξη, όπως είχα στο σχολείο μου».
Το επίπεδο τόσο των μαθημάτων όσο και της ύλης είναι ανώτερο από οποιοδήποτε πτυχίο μπορείς να ολοκληρώσεις στην Ελλάδα
Λογιστική και Χρηματοοικονομικά στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας με 17.825 μόρια και δεκτός με πλήρη υποτροφία για να σπουδάσει Οικονομικά στο Pomona College των ΗΠΑ είναι ο «απολογισμός» του 18χρονου Γιώργου Αξαρλή. «Στο ΠΑΜΑΚ θα σπούδαζα οικονομικά, τελεία και παύλα ενώ στο πανεπιστήμιο στις ΗΠΑ παρακολουθώντας μια γκάμα μαθημάτων από διαφορετικά επιστημονικά πεδία έχεις τη δυνατότητα να αποκτήσεις γνώσεις και δεξιότητες, χτίζοντας μια πολύπλευρη προσωπικότητα. Και το επίπεδο τόσο των μαθημάτων όσο και της ύλης είναι ανώτερο από οποιοδήποτε πτυχίο μπορείς να ολοκληρώσεις στην Ελλάδα» είπε ο 18χρονος μαθητής του Κολλεγίου Ανατόλια ο οποίος ανυπομονεί να ξεκινήσει τα μαθήματα στο πανεπιστήμιο των ΗΠΑ.
Η απόφασή του να κυνηγήσει το αμερικανικό όνειρο βασίστηκε σε δύο διαφορετικούς πυλώνες. Ο πρώτος έχει να κάνει καθαρά με το ακαδημαϊκό κομμάτι και ο δεύτερος με την ανάπτυξη γενικών δεξιοτήτων της προσωπικότητάς του. Στο Pomona College, όπως είπε, υπάρχει πολύ στενή αλληλεπίδραση μαθητών και καθηγητών. Τα μεγαλύτερα τμήματα αποτελούνται από 30 φοιτητές και συνήθως τα περισσότερα είναι 15άρια. «Οπότε καταλαβαίνεται, υπάρχει στενή αλληλεπίδραση καθηγητή-μαθητή. Μπορείς πιο εύκολα να συζητήσεις, μαζί τους, να τους ρωτήσεις»
Από την άλλη, όπως εξήγησε, τα παιδιά που επιλέγονται έχουν πολύ υψηλό ακαδημαϊκό επίπεδο, ανεβάζοντας τον πήχη και την ποιότητα του τμήματος. «Υπάρχει ένας υγιείς ανταγωνισμός, κάτι το οποίο δεν νομίζω ότι γίνεται στις διαλέξεις των 500 φοιτητών στη Ελλάδα. Δυστυχώς, η εκπαίδευση στην Ελλάδα υποβαθμίζεται συνεχώς. Ειδικά με τα αποτελέσματα που είδαμε φέτος στις πανελλήνιες όπου μαθητές μπήκαν στο μαθηματικό, συγκεντρώνοντας ελάχιστα μόρια…»
Πλεονέκτημα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι και η δυνατότητα εξερεύνησης διαφορετικών θεμάτων και πεδίων. «Δεν είναι όπως στο ελληνικό πανεπιστήμιο που λες θα κάνω αυτό το αντικείμενο και τελείωσες για 4 χρόνια». Στις ΗΠΑ είσαι υποχρεωμένος να επιλέξεις τα πρώτα δύο χρόνια μία γκάμα μαθημάτων από τις φυσικές και κοινωνικές επιστήμες αλλά και τις τέχνες ώστε να μπορείς να καταλάβεις και να ανακαλύψεις τι θέλεις να κάνεις. «Στα πανεπιστήμια σε όλη την Ευρώπη υπάρχουν αρκετοί που φτάνουν στο 2ο και 3ο έτος της ακαδημαϊκής ζωής και συνειδητοποιούν ότι δεν τους αρέσει αυτό που σπουδάζουν. Προσπαθούν να αλλάξουν αλλά βρίσκουν μπροστά τους τείχος. Αυτό δεν συμβαίνει στην Αμερική» συμπλήρωσε.
Ο Γιώργος Αξαρλής αν και δεν ξέρει ακόμη τι θέλει να κάνει, στόχος του είναι όταν έρθει η ώρα και το βρει να έχει την δυνατότητα να μπορεί να το ακολουθήσει. Και μπορεί στο ακαδημαϊκό και στο επαγγελματικό κομμάτι οι ΗΠΑ να υπερέχουν, ωστόσο, στο κομμάτι της ζωής και των ανθρώπινων σχέσεων η Ελλάδα δεν συγκρίνεται με άλλο μέρος του κόσμου. «Γι αυτό και κάποια στιγμή θέλω να γυρίσω, παρόλο που με φοβίζει η έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς και η έλλειψη εμπιστοσύνης των θεσμών στους ανθρώπους. Και ο συνδυασμός των δυο υποβαθμίζει οποιοδήποτε σύστημα όπως η υγεία, η παιδεία και αποτρέπει πολλούς να σπουδάσουν εδώ» κατέληξε ο 18χρονος.
ΕΘΝΟΣ