Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας ειδικότερα συνεχίζουν την μοναχική τους πορεία σε αντιδημοκρατικά μονοπάτια, ενώ η στάση τους βρίθει ανηθικότητας και υποκρισίας. Έχοντας χάσει κάθε έρεισμα στην εκπαιδευτική κοινότητα (μαθητές – γονείς – εκπαιδευτικοί) συνεχίζουν την πολιτική αποσάθρωσης του δημόσιου σχολείου και μετά από τον νόμο για το “νέο” Λύκειο, αυτή τη φορά στο στόχαστρο μπαίνει η επαγγελματική εκπαίδευση. Το Υπουργείο Παιδείας έχει κάνει ξεκάθαρο πλέον ότι θα εκμεταλλευθεί στο έπακρο την πανδημία, για να εφαρμόσει την νεοφιλελεύθερη πολιτική της κυβέρνησης.
Η ίδρυση των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ) μετά το Γυμνάσιο είναι ένα από τα βασικά σημεία του νέου πολυνομοσχεδίου. Οι σχολές αυτές, δημόσιες και ιδιωτικές, θα είναι ουσιαστικά έξω από το τυπικό δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, δεν θα έχουν μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά ωρομίσθιους εκπαιδευτές με αναγνωρισμένο τίτλο σπουδών ή/και εμπειροτέχνες με επαγγελματική εμπειρία σε συναφές γνωστικό αντικείμενο, ενώ διευθυντής θα μπορεί να γίνει οποιοσδήποτε δημόσιος υπάλληλος. Οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, μαζί με τις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ, θα κληθούν να υποδεχθούν τους χιλιάδες μαθητές που θα οδηγηθούν βίαια στην έξοδο από την τυπική δημόσια εκπαίδευση, καθώς θα αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στον εξεταστικό μαραθώνιο της Λυκειακής βαθμίδας.
Η βίαιη μετακίνηση μεγάλου μέρους των μαθητών μετά το Γυμνάσιο προς τις ΕΣΚ αποτελεί κεντρική πολιτική επιλογή για την κυβέρνηση. Ο νέος, απ’ την πρώιμη ηλικία των 15 χρόνων, οδηγείται στην κατάρτιση και στην ανήλικη απλήρωτη εργασία, ως μαζικό, φτηνό, καταρτίσιμο και ανακυκλούμενο εργατικό δυναμικό – βορά στις ορέξεις των εργοδοτών. Αποκόπτεται ακόμα πιο νωρίς από την γενική μόρφωση, που είναι αναγκαία για την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας και την μετέπειτα επαγγελματική πορεία, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που θα ακολουθήσει στη ζωή του. Στόχος της κυβέρνησης είναι οι νέοι από τα 15 χρόνια τους να μαθαίνουν από τον εργοδότη και για τον εργοδότη!
Όσον αφορά στην ίδρυση και λειτουργία 15 πρότυπων ΕΠΑ.Λ. (με προοπτική επέκτασης τους σε μια τετραετία), καθιερώνεται η λεγόμενη αυτονομία των ΕΠΑ.Λ. «με ενεργό ρόλο των εκπροσώπων της τοπικής κοινωνίας», δηλαδή των Δήμων και των τοπικών εκπροσώπων της αγοράς. Η αυτονόμηση στη λειτουργία του δημόσιου σχολείου με την αποχώρηση του κράτους απ’ την ευθύνη λειτουργίας του και την ευθύνη να βαραίνει το ίδιο το σχολείο, εκ των πραγμάτων θα οδηγήσει στη λειτουργία του με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Στα πρότυπα ΕΠΑ.Λ. θα εφαρμοστεί το πλέον σκληρό σύστημα αξιολόγησης με δείκτες τις εισροές (εκπαιδευτικοί και τα προσόντα τους, υλικοτεχνική υποδομή, διδακτικό υλικό, προγράμματα, μαθητές), τις διδακτικές μεθόδους, και τις εκροές – τα μαθησιακά αποτελέσματα δηλαδή! Αυτό το σύστημα αξιολόγησης προετοιμάζεται για το σύνολο της εκπαίδευσης και θα αποτελέσει το κύριο εργαλείο για την κατηγοριοποίηση και την αυτονομία των σχολικών μονάδων, σύμφωνα πάντα με τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και του ΣΕΒ, για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Επιπλέον, στα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. συρρικνώνεται το εργαστηριακό πρόγραμμα σπουδών με την καθιέρωση της πρακτικής μη αμειβόμενης άσκησης στην επιχείρηση για μία ημέρα την εβδομάδα. Το μοντέλο αυτό πρόκειται να εφαρμοστεί σε όλα τα ΕΠΑ.Λ.
Η κατάργηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων και κατ΄ επέκταση των συλλογικών συμβάσεων μέσα από το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων και το σύστημα πιστωτικών μονάδων. Στο μέλλον δεν θα υπάρχουν εργαζόμενοι με επαγγελματικά δικαιώματα με βάση τις σπουδές τους, αλλά εργαζόμενοι με «ομαδοποιημένα προσόντα», που θα εντάσσονται σε μια ή περισσότερες κατηγορίες προσόντων με τέτοιο τρόπο, ώστε σε κάθε κατηγορία να διαφοροποιούνται μεταξύ τους με βάση τον αριθμό των πιστωτικών μονάδων, που θα συγκεντρώνουν κάθε φορά.
Η διατήρηση και επέκταση της κρατικοδίαιτης μαθητείας, η προσπάθεια συρρίκνωσης των δημόσιων Ι.Ε.Κ. (με θέσπιση κατώτερου αριθμού φοιτούντων), η καθιέρωση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε όλες τις δομές κατάρτισης και η εγκατάσταση μίας βιομηχανίας πιστοποιήσεων, αποτελούν επιπλέον αντιδραστικές ρυθμίσεις μέσα σε αυτό το πολυνομοσχέδιο
Τέλος, και σαν κερασάκι στην νεοφιλελεύθερη τούρτα του Υπουργείου Παιδείας, έρχονται δύο τροπολογίες που αποδεικνύουν τόσο την μεγάλη ήττα των επιλογών της κ. Κεραμέως, όσο και τον σχεδιασμό τους για την περαιτέρω ελαστικοποίηση της εργασίας στην εκπαίδευση.
Το Υπουργείο Παιδείας αδιαφορώντας για την συντριπτική αποδοκιμασία (93% αποχή) των επιλογών του στο θέμα των ηλεκτρονικών εκλογών – παρωδία για τα υπηρεσιακά συμβούλια, προχωρά σε διάταξη, με την οποία θα δίνεται η δυνατότητα αντικατάστασης των αιρετών μελών των υπηρεσιακών συμβουλίων με κάθε “πρόθυμο” και σε αντίθεση με τις αποφάσεις του κλάδου. Οποιοδήποτε σχόλιο περιττεύει.
Μετά τη θεσμοθέτηση των προσωρινών αναπληρωτών (τρίμηνης κατ΄ ελάχιστο διάρκειας), η κυβέρνηση προχωράει σε ψήφιση τροπολογίας για την πρόσληψη ωρομίσθιων εκπαιδευτικών με τοπικές προσκλήσεις πρόσληψης. Ανοίγει δηλαδή την κερκόπορτα για το πέρασμα της κεντρικής διαχείρισης της εκπαίδευσης σε τοπικό επίπεδο.
Καλούμε τους συναδέλφους, γονείς, μαθητές και κοινωνία, όλοι μαζί να διεκδικήσουμε:
- 12χρονη δωρεάν υποχρεωτική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, με δίχρονη προσχολική αγωγή και αναβαθμισμένη επαγγελματική εκπαίδευση.
- Την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση μαζί με τις τροποποιήσεις για την πρόσληψη ωρομισθίων και υπηρεσιακών συμβουλίων.
- Γενναία αύξηση των δαπανών για την παιδεία και σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή.
- Μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών.
- Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και Ενισχυτική Διδασκαλία σε όλα τα σχολεία για την άμβλυνση των ταξικών φραγμών στη μόρφωση.
- Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Παιδείας. Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών, ως μόνη προϋπόθεση για δουλειά! Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό! Σύγχρονα και επαρκή εργαστήρια! Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων! Σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, ώστε να ανταποκρίνονται στις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας!