Το πλέγμα των επιδοτήσεων σε τρία επίπεδα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας ανακοινώθηκε χθες.
Στις 24 Φεβρουαρίου, η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφωνόταν στα 1,89 ευρώ. Με τις πρώτες κανονιές στην Ουκρανία, εκτοξεύθηκε ακολουθώντας τον καλπασμό του πετρελαίου ως τα 139 δολάρια.
Σε αυτά, τα προ εισβολής επίπεδα, υποχωρεί η τιμή της βενζίνης με την επιδότηση των 0,22 ευρώ, έχοντας φτάσει σε μέσα επίπεδα την απίστευτη τιμή των 2,11 ευρώ.
– 2:38
Πιο «επιθετική» η άνοδος του πετρελαίου
Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία 24ωρα καταγράφεται μια δειλή μείωση των τιμών, χωρίς ανάλογη ταχύτητα με αυτήν της ανόδου. Αυτό που προκαλεί, δε, μεγαλύτερη αίσθηση -εξ ου και η ειδική παρέμβαση στο σχέδιο της επιδότησης- είναι ότι η άνοδος της τιμής του πετρελαίου κίνησης ήταν πιο «επιθετική», με αποτέλεσμα η διαφορά από την αμόλυβδη να πέφτει στο μισό.
Την 1η Ιανουαρίου, η μέση της αμόλυβδης ήταν 1,746 ευρώ και του πετρελαίου κίνησης 1,481 ευρώ, άρα υπήρχε μια διαφορά 0,265 ευρώ το λίτρο. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται στα 2,095 ευρώ και του πετρελαίου κίνησης στα 1,974 ευρώ, συνεπώς η διαφορά τους έχει περιοριστεί στα μόλις 0,121 ευρώ το λίτρο, με ό,τι συνεπάγεται αυτό και για το κόστος των μεταφορών προσώπων- αγαθών.
Το πλαίσιο επιδότησης των καυσίμων
Σύμφωνα με το πλαίσιο της επιδότησης καυσίμων, ειδικά για τον Απρίλιο επιδοτείται ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, η τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης. Η επιδότηση ανέρχεται σε 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή- δηλαδή στο διυλιστήριο ή τον εισαγωγέα- έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή (συνυπολογίζοντας το ΦΠΑ) να ανέλθει σε 15 λεπτά το λίτρο. Αρμόδιες πηγές διαβεβαιώνουν ότι είναι «κλειδωμένα» τα περιθώρια κέρδους στην εφοδιαστική αλυσίδα- δηλαδή από το διυλιστήριο ως την αντλία- κι έτσι αυτό το όφελος των 15 λεπτών θα φτάσει ως τους καταναλωτές. Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται η τελική τιμή πώλησης του diesel να μειωθεί στα περίπου 1,85 ευρώ το λίτρο.