• Οσοι έχετε δει την ταινία ‘καλώς ήρθε το δολάριο’ θα παρατηρήσατε ασφαλώς με ποιον τρόπο η Τρούμπα των ‘60ς στην παλιά Αθήνα κατάφερε να προσαρμοστεί οικονομικά στις απαιτήσεις του 6ου αμερικανικού στόλου. Σε ελάχιστο χρόνο δημιουργήθηκαν και άνθισαν εκεί επιχειρήσεις ολότερα διαφορετικές από αυτές, ας πούμε, που ανοίγανε και λειτουργούσανε στα ελληνικά νησιά του Σαρωνικού.
• Σε τουρίστες απευθυνόταν και οι μεν και οι δε, αλλά ελάμβαναν υπόψη το προφίλ και τις απαιτήσεις της κάθε ειδικής κατηγορίας τουριστών κι ανταποκρινόταν με ανάλογες υπηρεσίες…
• Υπάρχουν δυο τρόποι για μια τοπική αγορά να αντιμετωπίσει ένα τουριστικό ρεύμα:
• Ο προσχεδιασμένος τρόπος και ο ευκαιριακός.
• Στην πρώτη περίπτωση η κοινωνία προετοιμάζεται καταμετρά τα ατού της, δημιουργεί μια βεντάλια τοπικών προϊόντων και μια ιδιαιτερότητα. Χτίζει έναν γηγενή χαρακτήρα, μια δική της μοναδικότητα που την διαφοροποιεί από όλες τις άλλες ολόγυρα αγορές και έλκει τον ξένο να την επισκεφτεί ακριβώς για αυτόν τον λόγο: Προκειμένου να ανακαλύψει αυτήν την διαφορετικότητα.
• Η άλλη οδός είναι η πεπατημένη.
• Αυτή που -εκ των πραγμάτων- ακολουθούν λίγο πολύ όλοι οι επιχειρηματίσκοι όλης της χώρας, εφόσον κανείς δεν τους προτρέπει και δεν τους συμβουλεύει διαφορετικά και εφόσον δεν διαθέτουν ειδικές σπουδές και γνώσεις marketing.
• Προσφέρουν τυποποιημένες ‘κινεζιές’ με ένα μίνιμουμ δήθεν τοπικό χρώμα. Είδη δηλαδή χαμηλότατης αγοραστικής αξίας τα οποία όμως είναι σίγουροι ότι βρίσκονται μέσα στις δυνατότητες του οποιοιδήποτε βαλαντίου.
• Βγαίνει κι έτσι χρήμα μόνο που απαιτεί ποσότητες. Απαιτεί μεγάλη κίνηση πολλές πράξεις και εκτεταμένους τζίρους.
• Η άλλη λύση είναι σαφέστατα πιο δύσκολη, απαιτεί σχεδιασμό, προετοιμασία, καλό και μεθοδικό marketing και διαρκή προβολή. Απαξ όμως και πιάσει τότε διασφαλίζει εγγυημένα ΠΟΛΥ και καναλοποιημένο χρήμα.
• Η Καστοριά λόγω της γουνοποιίας και των βυζαντινών της μικρο-εκκλησιών είχε όλα τα προσόντα να ακολουθήσει αυτή την δεύτερη, πολύ παραγωγική μέθοδο, και να φέρει τεράστιες εισροές τουριστικού χρήματος στην πόλη.
• Την αποποιήθηκε όμως.
• Αφησε τα πράγματα στην τύχη τους με αποτέλεσμα να ξεφύγει παρασάγγας από τον θεματικό τουρισμό και να καταλήξει στον ευκαιριακό.
• Ο τουρίστας δεν σημαδεύει την Καστοριά ως έναν per se χειμωνιάτικο προορισμού για τα Σαββατοκύριακα του. Απλώς την διατρέχει σε μια περιοδεία που πραγματοποιεί σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι μπορέσει της Δυτικής Μακεδονίας
• Εδώ εντοπίζεται ακριβώς το σημείο όπου η τουριστική στρατηγική που εκπονείται και εκπέμπεται από την Περιφέρεια έρχεται σε απόλυτη αντίπραξη με την τουριστική στρατηγική που ΟΦΕΙΛΕ να εκπονήσει ανεξάρτητα για λογαριασμό της η Καστοριά. Η περιφέρεια διαμοιράζει τους πόρους και η Καστοριά υποβαθμίζεται. Η Περιφέρεια κάνει φυσικά την δουλειά της και της είναι πιο εύκολο μιας και η Καστοριά δεν κάνει την δική της.
• Προς το παρόν είναι πολλοί εκείνοι που βολεύονται με το καπέλωμα. Μια πιο φιλόδοξη αντίληψη θα απαιτούσε σοβαρή δουλειά από τους τοπικούς αλλά Ούτε τα πρόσωπα, Ούτε οι γνώσεις, Ούτε η διάθεση για κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να υπάρχουν σε αυτόν τον τόπο!
Enter