-
Αρχική > Δ. Μακεδονία > Γέφυρα Σερβίων: Η ολική απαγόρευση αλλάζει τις ζωές 10.000 κατοίκων

Γέφυρα Σερβίων: Η ολική απαγόρευση αλλάζει τις ζωές 10.000 κατοίκων

Το παρασκήνιο της απόφασης για κλείσιμο της γέφυρας και τα πολλαπλά προβλήματα στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Μιλούν στην «Κ» ο μηχανικός που εισηγήθηκε την ολική απαγόρευση και οι δήμαρχοι Σερβίων και Βελβεντού

Είχε προηγηθεί η εντολή της Εισαγγελέα Πρωτοδικών Κοζάνης προς στην Αστυνομική διεύθυνση της πόλης για κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση, τονίζοντας την ανάγκη «να ληφθούν μέτρα παντελούς απαγόρευσης της κυκλοφορίας στη γέφυρα εάν διαπιστωθεί η παραμικρή πιθανότητα κινδύνου κατάρρευσής της».

Τι οδήγησε στο κλείσιμο της γέφυρας και πώς επηρεάζονται στην πράξη οι ζωές των κατοίκων των παρακείμενων οικισμών;

Η ρωγμή που μεγαλώνει

Ο Αθανάσιος Βούρας είναι ο προϊστάμενος στο τμήμα Εκτέλεσης Συγκοινωνιακών Έργων στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, επιβλέπων του έργου της αποκατάστασης του προβληματικού σημείου της γέφυρας και αυτός που εισηγήθηκε την απόφαση της ολικής απαγόρευσης διέλευσης οχημάτων.

«Καταρχάς, να πούμε πως οι εργασίες αποκατάστασης συνεχίζονται» λέει ο ο ίδιος στην «K» τονίζοντας όμως ότι παράλληλα «είμαστε στο στάδιο της αναμονής χρηματοδότησης ύψους 2.500.000 ευρώ της συνολικής μελέτης από το υπουργείο, έτσι ώστε να η ξεκινήσει η δημοπρασία της».

«Είδαμε οχήματα που έπρεπε να διασχίζουν τη γέφυρα με ταχύτητα ως 40 χιλιομέτρων να τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα».

Ο κ. Βούρας επισημαίνει πως όταν ξεκίνησαν οι εργασίες την περασμένη εβδομάδα, οι μηχανικοί τοποθέτησαν ένα ειδικό όργανο, το οποίο μετρά με μεγάλη ακρίβεια και με ηλεκτρονικό τρόπο το μέγεθος της ρωγμής. «Καταλάβαμε ότι η διέλευση των βαρέων οχημάτων μπορεί να επιταχύνει το άνοιγμα της ρωγμής, γι’ αυτό και αρχικά απαγορεύτηκε η διέλευση των βαρέων οχημάτων» σημειώνει προσθέτοντας πως χθες, έπειτα από τις μετρήσεις μερικών 24ωρων, οι τεχνικοί διαπίστωσαν ότι η ρωγμή είναι ενεργή και μεγαλώνει. «Είχαμε πια και χειροπιαστές αποδείξεις στα χέρια μας» λέει ο κ. Βούρας και τονίζει: «ταυτόχρονα είδαμε κι ένα λυπηρό φαινόμενο αυτές τις ημέρες της μερικής κυκλοφορίας – οχήματα που έπρεπε να διασχίζουν τη γέφυρα με ταχύτητα ως 40 χιλιομέτρων να τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα. Αυτή τη στιγμή κάνουμε συντήρηση σε ένα επικίνδυνο σημείο, δεν θέλουμε να συμβεί οποιοδήποτε ατύχημα».

Γέφυρα Σερβίων: Η ολική απαγόρευση αλλάζει τις ζωές 10.000 κατοίκων-1
Το τμήμα πάνω στο οποίο εργάζονται οι τεχνικοί της περιφέρειας (Φωτ: Χρήστος Ελευθερίου).

Το χρονοβόρο έργο της αποκατάστασης

Στο ερώτημα πότε θα λειτουργήσει ξανά η γέφυρα, ο ίδιος απαντά πως οι εργασίες αυτής της «πρώτης αποκατάστασης» θα τελειώσουν το πολύ σε δύο μήνες. «Στη συνέχεια θα γίνει δοκιμή για να δούμε αν πέτυχε η επέμβαση. Η μονοδρόμηση στη γέφυρα μέσω της λειτουργίας των φαναριών θα είναι προϋπόθεση για την επαναλειτουργία της» αναφέρει ο κ. Βούρας προσθέτοντας πως όταν ανοίξει ξανά η γέφυρα θα περνούν όλα τα οχήματα, ενώ η πρόθεση είναι να παραμείνουν τα ηλεκτρονικά ρωγμόμετρα ώστε να υπάρχει μια διαρκής εικόνα της κατάστασης.

Όσο για την ολική αποκατάσταση της γέφυρας, ο μηχανικός εκτιμά πως η Περιφέρεια θα πρέπει να ασχοληθεί με την ετοιμασία ενός καλού εναλλακτικού οδικού δικτύου προτού ξεκινήσει το μεγάλο τεχνικό έργο. Ο ίδιος κάνει λόγο για ένα υποστελεχωμένο τμήμα τεχνικών με μόλις τέσσερις εργαζόμενους, οι οποίοι θα πρέπει να απασχοληθούν -και- με την κατάσταση ενός επαρχιακού οδικού δικτύου μήκους 560 χιλιομέτρων με πολλές δεκαετίες στην πλάτη του αλλά και με μερικές δεκάδες γέφυρες η ηλικία των οποίων φτάνει μέχρι και τα 80 έτη.

 

«Διαμελισμένα» χωριά και κυκλοφοριακή συμφόρηση

Οι κάτοικοι, πάντως, των οικισμών εκατέρωθεν της γέφυρας νιώθουν απελπισμένοι με τις εξελίξεις και εκφράζουν τον φόβο πως τα προβλήματα δεν θα λυθούν άμεσα. «Ο δήμος μας πλέον ειναι διαμελισμένος» λέει στην «Κ» ο Χρήστος Ελευθερίου, δήμαρχος Σερβίων και τονίζει πως επτά οικισμοί οι οποίοι βρίσκονται από την απέναντι πλευρά της γέφυρας και αριθμούν περίπου 2.000 κατοίκους έχουν «απομακρυνθεί» πια πολύ από τα Σέρβια.

«Οι επαρχιακοί δρόμοι είναι ακατάλληλοι, δεν μπορούν να αντέξουν τη συμφόρηση που έχει αρχίσει να δημιουργείται».

Μαθητές, καθηγητές και εργαζόμενοι του δήμου από τα παραπάνω χωριά χρειάζεται ήδη να διανύσουν μια μεγαλύτερη απόσταση περνώντας από τη διπλανή γέφυρα Ρημνίου ώστε να βρεθούν στα Σέρβια. «Το ίδιο κάνει και ο γενικός γιατρός που επισκέπτεται τους κατοίκους στα χωριά. Τον πληρώνομε εμείς, με έξοδα του δήμου, γιατί στο Κέντρο Υγείας μας δεν υπηρετούν πια γιατροί – έχουν παραιτηθεί εδώ και καιρό και οι προκηρύξεις για την πλήρωση των θέσεων τους βγαίνουν πάντα άγονες» περιγράφει ο κ. Ελευθερίου και συμπληρώνει ότι ακόμα δέκα οικισμοί με 8.000 κατοίκους αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα.

Όπως λέει ο ίδιος: «Εκεί που χρειαζόμασταν 20 λεπτά για να φτάσουμε στην Κοζάνη, τώρα θέλουμε τουλάχιστον μια ώρα. Και αυτό γιατί εκτός από τη μεγαλύτερη χιλιομετρική απόσταση, οι επαρχιακοί δρόμοι είναι ακατάλληλοι και δεν μπορούν να αντέξουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση που έχει αρχίσει να δημιουργείται».

Μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση περιγράφει και ο δήμαρχος Βελβεντού, Μανώλης Στεργίου. Ο ίδιος τονίζει πως το πιο σημαντικό πρόβλημα που δημιουργείται στην περιοχή είναι το ζήτημα της προσβασιμότητας στις ιατρικές υπηρεσίες. «Για να φτάσουν οι κάτοικοι στο νοσοκομείο Κοζάνης χρειάζονται πάνω από μια ώρα δρόμο. Έχουμε ένα Περιφερειακό Ιατρείο που λειτουργούσε με δύο παθολόγους αλλά την περίοδο του κορωνοϊού τους μετακίνησαν στο νοσοκομείο Κοζάνης. Έκτοτε μας επισκέπτεται ένας παθολόγος από το νοσοκομείο, μία με δύο φορές την εβδομάδα. Δεν ξέρουμε τι θα γίνει τώρα που η απόσταση αυξήθηκε. Υπάρχει ήδη συνωστισμός σε δρόμους κακούς και στενούς, οι οποίοι περνούν μέσα από οικισμούς. Είδαμε ήδη κομβόι από νταλικές, φορτηγά οχήματα, ΚΤΕΛ, μεταφορικά οχήματα και επιβατικά να κινούνται αργά και κάνοντας στην ουσία κύκλους μέσα στην περιοχή.

Είμαστε μάλιστα σε μια περίοδο, όπου οι αγρότες του Βελβεντού χρειάζονται λίπασμα για τα ροδάκινα και τα φορτηγά που μας προμηθεύουν πρέπει τώρα να μπουν σε αυτή σειρά των πολλών φορτηγών. Τι θα γίνει όταν θα πρέπει να μπαίνουν ακόμα πιο μαζικά στην περιοχή ώστε να φορτώσουν τα ροδάκινα που θα φεύγουν απο εδώ προς όλη την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό; Αν ξεσπάσει μια φωτιά; Αν χρειαστούμε άμεσα το ΕΚΑΒ;».

Σημειώνεται πως η διπλανή γέφυρα του Ρημνίου, στην οποία έχει αρχίσει ήδη να παρατηρείται συνωστισμός, είναι η τρίτη μεγαλύτερη της Ελλάδας και χτίστηκε λίγο νωρίτερα από τη Γέφυρα Σερβιών, τη δεκαετία του 1970, με στόχο να λειτουργήσει υποστηρικτικά έως ότου εγκαινιαστεί η πιο μεγάλη γέφυρα των Σερβίων. Πρόκειται για έργα που έγιναν το 1973, όταν και κατασκευάστηκε η τεχνητή λίμνη Πολυφύτου (λόγω του εργοστασίου της ΔΕΗ). Την ευθύνη για τη γέφυρα Ρημνίου σύμφωνα με τον κ. Βούρα έχει η περιφερειακή ενότητα Κοζάνης, η οποία και πραγματοποίησε πρόσφατα έλεγχο διαπιστώνοντας πως βρίσκεται σε καλή κατάσταση.

 

 

Top
Enable Notifications OK No thanks