Μετά το στέγαστρο του ΟΑΚΑ, έχει σημάνει συναγερμός για τη στατικότατα των γεφυρών στην Ελλάδα – Σύμφωνα με όσα είπε στο Newsbomb.gr ο Καθηγητής αντισεισμικών κατασκευών, Παναγιώτης Καρύδης, ορισμένες γέφυρες στην Ελλάδα μπορεί να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα στατικότητας, όμως είναι εμφανή τα σημάδια εγκατάλειψης τους
Η υπόθεση με το στέγαστρο Καλατράβα που αντιμετωπίζει προβλήματα στατικότητας, τα οποία οδήγησαν στην αναστολή λειτουργίας του ΟΑΚΑ, προκαλεί ερωτηματικά και ανησυχία για τη στατικότητα και των υπόλοιπων δημοσίων έργων στην Ελλάδα και κυρίως των γεφυρών.
Για τις γέφυρες στη χώρα μας οι οποίες είναι κατασκευασμένες σε διάφορες χρονικές περιόδους, με τις παλαιότερες να εκτιμάται ότι έχουν κατασκευαστεί κατά τη δεκαετία του 1960 μίλησε στο Newsbomb.gr, ο Παναγιώτης Καρύδης, καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών ΕΜΠ.
«Δυστυχώς το θέμα της συντήρησης δεν είναι στην κουλτούρα μας, αυτό ισχύει τόσο για τα δημόσια έργα όσο και για τα ιδιωτικά. Έχει βγει μία διάταξη ο οποία αναφέρει ότι πρέπει να γίνει πρωτοβάθμιος έλεγχος όλων των υποδομών, να φτιαχτεί η ταυτότητα των κατασκευών και έτσι θα γνωρίζουμε πότε και πώς φτιάχτηκε μία κατασκευή αλλά και τι ζημιές έχει υποστεί», ανέφερε στο Newsbomb.gr ο Παναγιώτης Καρύδης, καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών ΕΜΠ.
«Με την πάροδο του χρόνου ακόμα και τα κτήρια που είναι χαρακτηρισμένα ως “ιστορικά μνημεία” έχουν υποστεί διάφορες τροποποιήσεις. Βλέπουμε σχεδόν σε όλη την Ελλάδα εκτός από την επίδραση του χρόνου να κάνουμε και εμείς οι άνθρωποι επιδράσεις οι οποίες είναι ζημιογόνες», πρόσθεσε ο κ. Καρύδης.
«Δεν γνωρίζω ποιες γέφυρες στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, αυτό είναι αντικείμενο των μελετών και των ελέγχων που θα γίνουν σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που πάρθηκε για να γίνουν οι έλεγχοι από το τεχνικό επιμελητήριο. Συνιστώ οι ιδιώτες να ξεκινήσουν να κάνουν τον πρωτοβάθμιο έλεγχο, ο οποίος είναι οπτικός, γρήγορος και μικρού κόστους. Αν ο πρωτοβάθμιος έλεγχος αποδείξει ότι έχουμε προβλήματα τότε πάμε σε ανώτερου επιπέδου ελέγχους του δευτεροβάθμιου και τριτοβάθμιου. Για παράδειγμα τώρα περιμένουμε τον τριτοβάθμιο έλεγχο για το στέγαστρο Καλατράβα όπου θα γίνει η προδιαγραφή, όπου χρειάζεται θα γίνουν επεμβάσεις, είτε επισκευές και ό,τι άλλο χρειαστεί. Σημειώνεται ότι στο στέγαστρο Καλατράβα έχουν προηγηθεί οι προηγούμενοι δύο έλεγχοι», ανέφερε.
Καρύδης στο Newsbomb.gr: «Η γέφυρα του Αλφειού είναι διαβρωμένη»
«Οι γέφυρες που είναι πιο τρωτές από τις υπόλοιπες είναι εκείνες που βρίσκονται σε διαβρωτικό περιβάλλον όπως είναι το θαλάσσιο. Επίσης τρωτές είναι και οι γέφυρες στα σημεία που έχουμε πυκνή εκπομπή καυσαερίων που δεν ανανεώνεται ο αέρας και περνάνε βαριά φορτηγά δημιουργώντας ταλαντώσεις», τόνισε ο κ. Καρύδης στο Newsbomb.gr.
«Η γέφυρα του Αλφειού είναι διαβρωμένη, είναι σπασμένα τα σίδερα σε τέτοιο επίπεδο που τρομάζει, κι όμως είναι ακόμα εκεί και κινδυνεύει και το μνημείο που βρίσκεται από κάτω, υπάρχουν περιπτώσεις που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή», υπογράμμισε.
Νέα Φιλαδέλφεια: Σε κακή κατάσταση η γέφυρα Βρυούλων
Οι φθορές που έχει υποστεί η κατασκευή της γέφυρας Βρυούλων στη Νέα Φιλαδέλφεια είναι ορατές, σίδερα έχουν φύγει, ενώ η σκουριά έχει κάνει εμφανή τα σημάδια της.
Αποκαλυπτικά είναι τα πλάνα του MEGA. Προστατευτικό κιγκλίδωμα εμποδίζει την είσοδο στη γέφυρα Βρυούλων, καθώς η κατάσταση στην οποία βρίσκεται εγκυμονεί κινδύνους.
Σύμφωνα με μαρτυρία κατοίκου της περιοχής, η γέφυρα αυτή παραμένει σε κακή κατάσταση τα τελευταία 5 χρόνια.
«Δεν μπορούμε να κατέβουμε, δεν μπορούμε να περάσουμε από πουθενά», είπε.
Σημειώνεται πως κάτω από τη γέφυρα Βρυούλων, η οποία βρίσκεται επί της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας, περνούν καθημερινά χιλιάδες οχήματα, με τους κατοίκους της περιοχής να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την ασφάλεια οδηγών και πεζών, ζητώντας να προχωρήσει η συντήρηση της γέφυρας.
Μεγάλα προβλήματα και στη γέφυρα Καλατράβα στην Κατεχάκη
Την ίδια ώρα εμφανή είναι τα σημάδια εγκατάλειψης στη γέφυρα Καλατράβα, στη Λεωφόρο Κατεχάκη, όπως φάνηκε σε αυτοψία της εκπομπής «Κοινωνία Ώρα MEGA».
Σύμφωνα με το βίντεο, υπάρχει σκουριά στους σφικτήρες των καλωδίων που δημιουργούν τις ακτίνες της γέφυρας. Στα περισσότερα σημεία, το δάπεδο της γέφυρας έχει υποστεί φθορές και έχει φύγει όλο το καουτσούκ, που δημιουργεί ουσιαστικά την μόνωση του δαπέδου.
Η συγκεκριμένη γέφυρα παραδόθηκε το 2004 –κόστισε 3 εκ. ευρώ– και έκλεισε έναν χρόνο αργότερα, διότι όπως απεδείχθη, ήταν πολύ κακής ποιότητας η ξυλεία που χρησιμοποιήθηκε και έτσι, με βάση τις μελέτες που έγιναν, το ξύλο έπρεπε να αντικατασταθεί. Το έργο ανήκει στη ΣΤΑΣΥ, γιατί όταν δημιουργήθηκε, θεωρήθηκε συμπληρωματικό του Μετρό, καθώς ενώνει την μία είσοδο με την άλλη.
Ωστόσο, η εταιρεία «ΑΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» δεν έχει την τεχνογνωσία να συντηρήσει και να ελέγξει τη γέφυρα. Το 2021, ανέθεσαν μελέτη σε κάποιο τεχνικό γραφείο, προκειμένου να εντοπίσει τα προβλήματα που υπάρχουν.
Η μελέτη, τα στοιχεία της οποίας δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστά –ωστόσο, επισημαίνει πως υπάρχει πρόβλημα συντήρησης της γέφυρας Καλατράβα– εστάλη στη ΣΤΑΣΥ, αλλά η «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» δεν έχει τη δυνατότητα να την εφαρμόσει.
ΟΑΚΑ: Η στατικότητα του στεγάστρου
Όλο και περισσότερες είναι οι αποκαλύψεις που έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με το λουκέτο που μπήκε στο ΟΑΚΑ.
Οι νέες αποκαλύψεις σχετίζονται με το περιεχόμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού για τη μελέτη που αφορά τη στατικότητα του στεγάστρου σύμφωνα με την οποία η εταιρεία είχε την υποχρέωση αν εντοπίσει κάποιο πρόβλημα να ενημερώσει τις αρμόδιες διοικήσεις.
Οι όροι του διαγωνισμού για το στέγαστρο Καλατράβα
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, από τη μελέτη των 112 σελίδων προκύπτει το συμπέρασμα πως η ανάδοχος εταιρεία ΔΟΜΗ ΑΕ όφειλε να ενημερώνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα τις διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και του ΟΑΚΑ για να ενδιάμεσα ευρήματα του ελέγχου.
Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται τρία χαρακτηριστικά αποσπάσματα που αναφέρονται στη συγκεκριμένη υποχρέωση που είχε η εταιρεία.
Α) Ο ανάδοχος υποχρεούται κατά την παροχή υπηρεσιών του να συνεργαστεί στενά με την ομάδα ελέγχου: στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, στελέχη του ΟΑΚΑ και τους συμβούλους τους.
Β) Ελαττωματικές συγκολλήσεις καταγράφονται λεπτομερώς και γίνεται άμεση ενημέρωση προς το ΤΑΙΠΕΔ και το ΟΑΚΑ ώστε να αποκαθίστανται.
Γ) Μετά το τέλος του ελέγχου σύσφιξης γίνεται ενημέρωση προς το ΤΑΙΠΕΔ και το ΟΑΚΑ ώστε να αποκαθίστανται τυχόν βλάβες στη βαφή της κοχλίωσης.
Σύμφωνα λοιπόν, με τα παραπάνω προκύπτουν τρία ερωτήματα:
1) Το ΤΑΙΠΕΔ και το ΟΑΚΑ είχαν πράγματι ενημερωθεί από την ανάδοχη εταιρεία για τα ευρήματα του ελέγχου σε αυτό το διάστημα των 8,5 μηνών που κράτησε η περάτωση του διαγωνισμού για τον έλεγχο του στεγάστρου.
2) Αν ναι, γιατί δεν απηύθυναν οι διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και του ΟΑΚΑ προειδοποιήσεις προς τους ανθρώπους και τους οργανισμούς που χρησιμοποιούσαν το ΟΑΚΑ.
3) Αν όχι, αυτό συνιστά αθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων της αναδόχου εταιρείας.
Σε επικοινωνία που είχε ο ΣΚΑΪ με το ΤΑΙΠΕΔ προκύπτει ότι πράγματι υπήρχε επικοινωνία με τη ΔΟΜΗ ΑΕ που τήρησε τις συμβατικές της υποχρεώσεις.
Τι υποστηρίζουν οι ειδικοί για την στατικότητα του στεγάστρου
Στο μεταξύ, οι ειδικοί που συμμετείχαν στο σχεδιασμό, αλλά και στην κατασκευή αυτών των μεταλλικών στεγάστρων, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, εμφανίστηκαν καθησυχαστικοί.
«Ακούς που λένε είναι ετοιμόρροπο, έτοιμο να πέσει, τα οποία είναι αναιτιολόγητα και από άσχετους δεν είναι συνάδελφοι που γνωρίζουν τι σημαίνει ολική κατάρρευση. Μέχρι να φτάσουμε σε μία ολική κατάρρευση και να δει ο κόσμος το στάδιο Καλατράβα να καταρρεύσει, αυτό ούτε στα πιο τρελά μου όνειρα δεν θα μπορούσα να το φανταστώ, έστω κι αν ζήσω άλλα 20 χρόνια» επισημαίνει ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, Ιωάννης Ερμόπουλος.
Από την πλευρά του, ο πολιτικός μηχανικός, Φαίδων Καρυδάκης επισημαίνει πως «είναι μερικά προβληματικά σημεία, αλλά η ένταση που έχει δημιουργηθεί, οφείλω να ομολογήσω, ότι μου προξενεί εντύπωση».
Τι είναι η δημιουργία Μητρώου Γεφυρών
Τη δημιουργία Μητρώου Γεφυρών, ανακοίνωσε το πρωί της Τρίτης ο Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ στον απόηχο των καταστροφών στη Θεσσαλία.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι οι πόροι για την ενίσχυση της στατικότητας του ΟΑΚΑ είναι εξασφαλισμένοι μέσω του Ταμείου Ανάπτυξης.
«Οφείλουμε να κάνουμε ελέγχους στις υποδομές της χώρας, και έχουμε δρομολογήσει σειρά από ελέγχους στατικότητας και ανθεκτικότητας υφιστάμενων δομών, είτε φράγματα, είτε γέφυρες. Θα υπάρξει στους επόμενους μήνες Μητρώο Γεφυρών. Θα ξέρουμε πόσες γέφυρες έχουμε, πού ανήκουν οι γέφυρες, πόσων δεκαετιών είναι… Ολοκληρωμένη εικόνα δεν έχουμε σήμερα, και γι’ αυτό βλέπετε ότι αρκετές από τις γέφυρες οι οποίες καταρρέουν, και στη Θεσσαλία, δεν είχαν συντηρηθεί επί πολλές δεκαετίες, πολλές δεκαετίες όχι πολλά χρόνια» ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Στην περίπτωση της Θεσσαλίας μετά τον Ιανό το υπουργείο Υποδομών έδωσε σε ιδιώτες 140 εκατ. για να κάνει παρεμβάσεις περίπου σε 550 σημεία στη Θεσσαλία. Εξ αυτών πέντε γέφυρες. Τρεις έχουν ολοκληρωθεί σήμερα και δύο είναι υπό ολοκλήρωση Και οι πέντε γέφυρες, με τα χαρακτηριστικά της ανθεκτικότητας που τέθηκαν μετά τον Ιανό, άντεξαν».
Δεν έχει κάποια εμπλοκή στο συγκεκριμένο θέμα του ΟΑΚΑ το υπουργείο διευκρίνισε ο κ. Σταϊκούρας, παρά μόνο μελέτες που ανατέθηκαν στο παρελθόν για να αξιολογηθεί η στατικότητα, καταρχάς του άνω διαζώματος, το οποίο δεν είναι πληροφορία, είναι στο ΦΕΚ, 20 Δεκεμβρίου του 2019, αποτυπώνεται από τις υπηρεσίες του υπουργείου ότι είναι στατικά ασφαλές. Δεν είναι πληροφορία, είναι δημόσια διαθέσιμο έγγραφο. «Από εκεί και πέρα υπάρχει μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ, η μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ η οποία κατέληξε σε κάποια συμπεράσματα».
«Η ελληνική Πολιτεία έχει εξασφαλίσει τους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έτσι ώστε να προβεί στις αναγκαίες παρεμβάσεις για να ενισχύσει τη στατικότητα του συγκεκριμένου περιουσιακού στοιχείου». Δεν υπάρχει καμία μελέτη για το ΟΑΚΑ στο συρτάρι, διευκρίνισε ο υπουργός.
«Σε κάθε περίπτωση όμως, με αφορμή το συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο, θα ήθελα να πω κάτι που είχαμε αναδείξει ως ηγεσία του υπουργείου πριν τις πλημμύρες στη Θεσσαλία. Ότι πέρα από την αναγκαιότητα να μιλάμε πάντα για νέα έργα, τα οποία πρέπει να έχουν πλέον υψηλότερη ανθεκτικότητα σε σχέση με το παρελθόν, συνεκτιμώντας την κλιματική αλλαγή, πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά και με τις υφιστάμενες υποδομές και την ανθεκτικότητα αυτών».
ΕΝΙΚΟΣ