Δημήτρης Χριστούλιας
Πώς θα λειτουργεί ο κόφτης
Δηλαδή, μπορεί μια εμπορική επιχείρηση ή μια βιομηχανία να ανακοίνωσε στις αρχές του προηγούμενου Δεκέμβρη ότι θα αυξήσει την τιμή σε ένα προϊόν, αύξηση όμως την οποία το σούπερ μάρκετ, επειδή έχει πολλά αποθέματα στις αποθήκες του, θα την περάσει στο τέλος Ιανουαρίου.
Σε αυτή την περίπτωση για το συγκεκριμένο προϊόν ο προμηθευτής δεν θα μπορεί να κάνει καμία προσφορά ή καμία έκπτωση για τρεις μήνες.
Ο προβληματισμός είναι πιο έντονος για όσους προμηθευτές εμπορεύονται προϊόντα για τα οποία οι καταναλωτές έχουν συνηθίσει να τα αγοράζουν είτε σε προσφορά με τουλάχιστον 1 προϊόν δωρεάν είτε με υψηλές εκπτώσεις.
Ειδικά ο ανταγωνισμός σε κάποιες κατηγορίες είναι πολύ μεγάλος καθώς, όλοι σχεδόν οι καταναλωτές επιλέγουν τα συγκεκριμένα προϊόντα που βρίσκονται μόνιμα σε προσφορά, σχεδόν όλον τον χρόνο.
Αναδρομική απόσυρση αυξήσεων
Το ρίσκο πλέον για ορισμένους προμηθευτές είναι μεγάλο και δεν αποκλείεται τελικά την επόμενη εβδομάδα να πάρουν πίσω αρκετές από τις ανατιμήσεις που έχουν ήδη ανακοινώσει, καθώς το οικονομικό πλήγμα που θα υποστούν από την μείωση των πωλήσεών τους θα είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Εξάλλου αυτός είναι ο στόχος και του μέτρου που έλαβε το υπουργείο Ανάπτυξης, δηλαδή να αποτρέψει τις αδικαιολόγητες ανατιμήσεις αλλά και τις προσφορές σε προϊόντα τα οποία πριν ενταχθούν σε μια προωθητική ενέργεια, είχαν ανατιμηθεί, με τους καταναλωτές να μην έχουν κάποιο ουσιαστικό όφελος.
Πώς θα γίνουν οι έλεγχοι
Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου Ανάπτυξης γνωρίζουν ποιοι προμηθευτές έχουν ανακοινώσει ανατιμήσεις τους τελευταίους μήνες. Υπενθυμίζεται ότι βιομηχανίες και εμπορικές επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να ενημερώνουν, κάθε Τρίτη, το υπουργείο Ανάπτυξης όταν προχωρούν σε αυξήσεις τιμών.
Ερχονται τσουχτερά πρόστιμα
Πάνω σε αυτές τις ανακοινώσεις θα βασισθούν και θα προβούν σε εξονυχιστικούς ελέγχους, επιβάλλοντας τσουχτερά πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν ακόμη και τα 2 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή έχει την δυνατότητα να ελέγχει, με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, τις μεταβολές των τιμών σε χιλιάδες προϊόντα και σε καθημερινή βάση.
Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί να συγκρίνει τις ανακοινώσεις των προμηθευτών για ανατιμήσεις με την τις μεταβολές των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Παράλληλα θα συνεχισθούν με αμείωτη ένταση οι έλεγχοι για αθέμιτη κερδοφορία, δηλαδή για όσα προϊόντα πωλούνται σήμερα με μεγαλύτερο μεικτό περιθώριο κέρδους απ’ ότι τον Δεκέμβριο του 2021.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες αναμένεται σύντομα να ανακοινωθούν νέα πρόστιμα σε επιχειρήσεις. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι συνεχίζονται και οι έλεγχοι για παραπλανητικές εκπτώσεις, οι οποίες θα συνεχισθούν με εντατικούς ρυθμούς ειδικά μέχρι το τέλος της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου, στις 29 Φεβρουαρίου.