Αν και το χρώμα στα τιμολόγια ρεύματος υιοθετήθηκε για να διευκολύνει τη ζωή των καταναλωτών, έως τώρα εκείνοι «ψάχνονται»: Η σύγκριση της κοστολόγησης μεταξύ των παρόχων δεν είναι και η πιο εύκολη δουλειά, ενίοτε κρύβει και «παγίδες», όπως η έκπτωση συνέπειας, γι’ αυτό και η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) ενεργοποιεί από την 1η Φεβρουαρίου «κυτίο παραπόνων». Όποιοι καταναλωτές θεωρούν πως υπάρχει ασάφεια στις χρεώσεις ή αμφισβητούν για παράδειγμα το ύψος της κατανάλωσης θα έχουν πλέον τρόπο να το εκφράσουν.
Από τον ερχόμενο μήνα, λοιπόν, τίθεται στη διάθεση των καταναλωτών ο «ενεργειακός διαμεσολαβητής»: Μέσω αυτού θα επιλύονται διαφορές με προμηθευτές και διαχειριστές δικτύων που αφορούν -μεταξύ άλλων- στην αμφισβήτηση του λογαριασμού ή του ύψους της κατανάλωσης, τον τρόπο διακανονισμού οφειλών, ασάφεια στις χρεώσεις, προβληματική ενημέρωση κ.α.
Ο διαμεσολαβητής αποτελεί συνέχεια του εργαλείου myrae.gr όπου μπορούν να καταφεύγουν οι καταναλωτές για καταγγελίες και παράπονα. Αν ο πελάτης ενός παρόχου έχει εκφράσει τις όποιες διαφωνίες του στην εταιρεία και η απάντησή της δεν τον ικανοποιεί τότε μπορεί να προσφύγει στον διαμεσολαβητή ο οποίος εξετάζει την υπόθεση και προτείνει (χωρίς να μπορεί να επιβάλει) λύση την οποία τα δύο μέρη έχουν την δυνατότητα να αποδεχθούν η να απορρίψουν.
Η υπηρεσία απευθύνεται σε οικιακούς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου για διαφορές με προμηθευτές και διαχειριστές δικτύων διανομής και παρέχεται δωρεάν.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν, το 2023 υπεβλήθησαν 6.075 αιτήματα στο myrae (έναντι 12.294 το 2022, χρονιά- ρεκόρ λόγω της ενεργειακής κρίσης) από τα οποία το 10-15% δεν επιλύεται μέσω της πλατφόρμας και συνεπώς μπορούν στο εξής να υποβάλλονται στον διαμεσολαβητή.
Πάνω από το 80% των αιτημάτων το 2023 αφορούσαν θέματα ηλεκτρικής ενέργειας και το 17% φυσικό αέριο ενώ τα μισά απευθύνονταν σε προμηθευτές, το 11% διαχειριστές και τα υπόλοιπα και τους δύο.
Τόσο η προσφυγή όσο και η σύσταση στην οποία θα καταλήγει ο διαμεσολαβητής δεν θα είναι υποχρεωτικές για οποιαδήποτε πλευρά. Αν η σύσταση γίνει αποδεκτή από καταναλωτή και προμηθευτή θα αποτελεί εκτελεστο τίτλο.
Ο μεσολαβητής θα λειτουργεί υπό την αιγίδα της Αρχής, που σημαίνει ότι όταν υπάρχει λόγος η υπόθεση θα μπορεί να παραπέμπεται στην Ολομέλεια της ΡΑΑΕΥ.
Όλες οι υπηρεσίες για τους καταναλωτές συγκεντρώνονται σε έναν ιστότοπο
Το σύνολο των υπηρεσιών της Αρχής που απευθύνονται σε καταναλωτές θα συγκεντρωθούν σε ενιαίο εικονικό τόπο της ΡΑΑΕΥ. Πρόκειται για 8 υπηρεσίες που περιλαμβάνουν υποβολή παραπόνων, σύγκριση τιμών ρεύματος, ενέργειας και φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τον ενεργειακό διαμεσολαβητή, υπολογισμό του κόστους της ενέργειας, συμβουλές για εξοικονόμηση και εμπιστευτική παροχή πληροφοριών.
Σε κάθε περίπτωση, όσοι καταναλωτές προβληματίζονται για το τι τιμολόγια θα επιλέξουν και πέρασαν «αυτόματα» στα «πράσινα» ειδικά τιμολόγια (και είναι οι 7 στους 10) θα έχουν την ευκαιρία μέσα στο επόμενο διάστημα να παρακολουθήσουν τον ανταγωνισμό και στις σταθερές χρεώσεις: Ήδη υπάρχει εταιρεία που έριξε στην αγορά μπλε σταθερό τιμολόγιο με τιμή 12,3 λεπτά/Kwh και διάρκεια 8 μηνών.
Δεν αποκλείεται λοιπόν να ακολουθήσουν και άλλοι πάροχοι με χαμηλότερες σταθερές χρεώσεις ή έστω σε τιμές που κινούνται σε ανάλογα επίπεδα, δίνοντας την ευκαιρία σε όσους είναι σε άλλο χρώμα να μεταπηδήσουν σε σχετικά ήρεμα νερά για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο διάστημα.