ε μία σημαντική προσθήκη της τελευταίας στιγμής δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως οι υπουργικές αποφάσεις που εξειδικεύουν τα 4 μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, που ανακοίνωσε πριν από 3 εβδομάδες ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας. Η προσθήκη αφορά το μέτρο που απαγορεύει να πωλούνται προϊόντα μέσα από προωθητικές ενέργειες, δηλαδή σε προσφορά ή έκπτωση, για 3 μήνες από την στιγμή που αυξάνονται οι τιμές τους. Προστέθηκε η νέα ρήτρα που προβλέπει ότι η τρίμηνη απαγόρευση θα ισχύει και για όσα νέα προϊόντα έχουν την ίδια ή παραπλήσια συσκευασία με μικρότερη ή μεγαλύτερη και μεγαλύτερη τιμή μονάδας.
Ειδικότερα η υπουργική απόφαση αναφέρεται σε προϊόντα που εμπεριέχουν μικρότερη ή μεγαλύτερη ποσότητα, κατά 50%, από άλλο όμοιο η παραπλήσιο προϊόν που διαθέτει η ίδια επιχείρηση στην αγορά, με αυξημένη τιμή μονάδας.
Δηλαδή δεν θα μπορεί κάποιος προμηθευτής προκειμένου να αποφύγει το τρίμηνο «μπλόκο» και να συνεχίζει να κάνει προσφορές και εκπτώσεις εφόσον μειώνει ή αυξάνει την ποσότητα που περιέχει η συσκευασία ενός προϊόντος και είναι μεγαλύτερη από την τιμή κιλού ή λίτρου που πωλούνται τα συγκεκριμένα προϊόντα. Και αυτό γιατί υπήρξαν περιπτώσεις στο παρελθόν όπου δεν άλλαζαν οι τιμές σε κάποια προϊόντα ωστόσο μίκρυναν οι συσκευασίες, με αποτέλεσμα ουσιαστικά οι καταναλωτές να πληρώνουν ακριβότερα, καθώς αγόραζαν μικρότερες ποσότητες.
Επίσης, στην υπουργική απόφαση αναφέρεται αποκλείονται από τις εκπτώσεις και τις προσφορές ακόμη και εκείνα τα προϊόντα ακόμη και εάν διατίθενται από άλλη νέα επιχείρηση που συνεργάζεται ή συνδέεται με επιχείρηση που ήδη διαθέτει στους καταναλωτές προϊόντα της ίδιας κατηγορίας ή εισάγονται για πρώτη φορά στην αγορά με την ίδια ή άλλη ονομασία, με την ίδια ή άλλη συσκευασία και διαφορετικό barcode.
Αναλυτικά δεν επιτρέπονται οι ακόλουθες προωθητικές ενέργειες:
- Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά).
- Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή.
- Η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, για την οποία δηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο ότι εμπεριέχει μία ή περισσότερες συσκευασίες «ΔΩΡΟ» ή ότι προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά).
- Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «ΔΩΡΟ».
- Η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards).
- Η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊόν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).
►Διαβάστε επίσης: Βιολάντα: «Παγώνει» τις τιμές το 2024 και χορηγεί 15ο μισθό σε πολύτεκνους εργαζομένους
Τι θα ισχύσει για το πλαφόν στο βρεφικό γάλα
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση το μικτό περιθώριο κέρδους δεν είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης, από την έναρξη ισχύος του παρόντος, διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών και δεν δύναται το λειτουργικό κόστος της οικείας κατηγορίας να υπερβαίνει το μέσο λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, όπως αποτυπώνεται στις οικονομικές καταστάσεις της τελευταίας δημοσιευμένης οικονομικής χρήσης, προσαυξημένο κατά 60%.
«Καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι
Σε ό,τι αφορά το μέτρο για «καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι, υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντας σε «καθαρέ» τιμές (net prices) και επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Στην υπουργική απόφαση αναφέρεται ότι το μέτρο αυτό ισχύει για τα εξής προϊόντα:
- Νωπά φρούτα (μη επεξεργασμένα)
- Νωπά λαχανικά (μη επεξεργασμένα)
- Νωπό μοσχάρι (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
- Νωπό χοιρινό (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
- Νωπό κοτόπουλο (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
- Νωπά ψάρια (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
Αναφορικά με το μέτρο που αφορά τις μειωμένες παροχές προς τα σούπερ μάρκετ και εξασφάλιση χαμηλότερων τιμών για τους καταναλωτές οι υπουργικές αποφάσεις αναφέρουν ότι τις κατηγορίες στις οποίες για τις οποίες θα εφαρμοσθεί. Σημειώνεται ότι με το συγκεκριμένο μέτρο περιορίζονται οι εκπτώσεις και οι παροχές των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και το μεταφέρεται το όφελος στους καταναλωτές.
Συγκεκριμένα, αφορά τις εκπτώσεις επί τιμολογίου, ήτοι εκπτώσεις που αναγράφονται στο τιμολόγιο πώλησης των προϊόντων από την επιχείρηση στο λιανοπωλητή και τα πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδονται από την επιχείρηση προς το λιανοπωλητή.
Οι κατηγορίες προϊόντων που εφαρμόζεται το μέτρο είναι οι ακόλουθες:
- Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
- Απορρυπαντικά ρούχων για πλύσιμο στο χέρι
- Απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
- Απορρυπαντικά για πλύση πιάτων και σκευών στο χέρι
- Καθαριστικά επιφανειών παντός είδους
- Χλωρίνες
- Σαμπουάν και conditioner
- Αφρόλουτρα
- Σαπούνια σε υγρή μορφή
- Σαπούνια σε στερεά μορφή
- Οδοντόκρεμες
- Βρεφικές και παιδικές πάνες
Πώς θα επιβάλλονται τα πρόστιμα
Για τη διαπίστωση παραβάσεων μπορεί να διενεργείται διοικητικός ή επιτόπου έλεγχος, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, από τα όργανα των αρμοδίων αρχών, δηλαδή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.). Σε περίπτωση που κατά την κρίση των ελεγκτικών οργάνων παραστεί ανάγκη για επιτόπια παρουσία ελεγκτών στο χώρο του ελεγχόμενου τότε οι αρμόδιες υπηρεσίες συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου, αποτελούμενα από δύο τουλάχιστον όργανα, τα οποία φέρουν το έντυπο με τίτλο «Εντολή Ελέγχου», με την οποία βεβαιώνεται η αρμοδιότητά τους να διενεργήσουν τον έλεγχο.
Οι επιχειρήσεις που ελέγχονται θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι ο τρόπος τιμολόγησής τους είναι συμβατός με τις διατάξεις του νόμου. Οι αρμόδιες για τον έλεγχο αρχές μπορούν να ζητούν κάθε απαραίτητο κατά την κρίση τους στοιχείο. Μετά την επεξεργασία των συλλεχθέντων στοιχείων συντάσσεται «Έκθεση Ελέγχου» με τα τελικά πορίσματα των ελεγκτικών οργάνων και υποβάλλεται στην αντίστοιχη αρμόδια αρχή ελέγχου.
ε περίπτωση που σύμφωνα με το πόρισμα της Έκθεσης Ελέγχου προκύπτει παράβαση της νομοθεσίας, τότε αντίγραφο της Έκθεσης κοινοποιείται αμελλητί στον ελεγχόμενο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ο ελεγχόμενος μπορεί να καταθέσει τις απόψεις του σε προθεσμία 5 ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν του αντιγράφου.
Σε όποιον παρεμποδίζει ή παρακωλύει τον έλεγχο με οποιονδήποτε τρόπο επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις. Το ύψος του προστίμου επιβάλλεται βάση ενός μαθηματικού τύπου, που μεταξύ άλλων προσδιορίζεται ως ποσοστό επί των πωλήσεων της επιχείρησης στην κατηγορία προϊόντων για την οποία διαπιστώθηκε η παράβαση κατά τη διαχειριστική χρήση που ξεκίνησε το 2022, που ορίζεται ίσο με 100%.
Αν παράβαση της νομοθεσίας αφορά σε ποσοστό μείωσης της αρχικής τιμής που υπολείπεται μέχρι 1% της προβλεπόμενης μείωσης επιβάλλεται άπαξ η ποινή της σύστασης. Σε περίπτωση υποτροπής ή μη συμμόρφωσης της επιχείρησης με την άνω σύσταση επιβάλλεται πρόστιμο προσαυξημένο κατά 20%.
Σε περίπτωση απόκρυψης στοιχείων ή παραποιημένων στοιχείων το ύψος του προστίμου ορίζεται ίσο με 1% επί του κύκλου εργασιών της επιχείρησης κατά τη διαχειριστική χρήση που ξεκίνησε το 2022. Το πρόστιμο δεν επιβάλλεται εφόσον η επιχείρηση προσκομίσει εντός 10 ημερών τα αιτούμενα στοιχεία μετά από σχετικό αίτημα της αρμόδιας υπηρεσίας ελέγχου. Κατά της απόφασης επιβολής προστίμου χωρεί προσφυγή ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων.