• Στην μετα-βιομηχανική μας εποχή η επινοητικότητα (το innovation για να το πούμε σε πλέρια ελληνικά) όλο και κατεβαίνει σε χαμηλότερες ηλικιακές κλίμακες και πλέον έχει για τα καλά εισχωρήσει μέσα στις μαθητικές τάξεις.• Κι αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να θεωρείται ως απολύτως φυσιολογικό. Αφού όσο πιο νεαρό είναι ένα μυαλό, τόσο επαναστατικά και καινοτόμα σκέπτεται.• Από αυτή την οπτική γωνιά ιδωμένη, η ρομποτική καινοτομία κι αριστεία μιας καστοριανής μαθητικής ομάδας δεν συνιστά κάτι το αξιοπερίεργο.• Ίσα-ίσα που θάπρεπε να αποτελεί κάτι το αναμενόμενο -και λιγάκι παραπέρα- κάτι το προγραμματιζόμενο!• Αυτό που είναι όντως αξιοπερίεργο και αξιο-συζητήσιμο είναι το τι είδους υποστήριξη επιδέχονται παρόμοιου τύπου προσπάθειες από εκεί και πέρα• Ζουν άραγε αυτοί οι μαθητές/εφευρέτες μέσα σε μια κοινωνία που τους ενθαρρύνει να προοδεύουν? Ζουν μέσα σε μια πολιτεία που τους βοηθάει να κάνουν τα σχέδια τους πραγματικότητα?• Η κατ’ αρχήν ανησυχητική απάντηση είναι: ‘ΟΧΙ’.• Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν είναι ρυθμισμένο έτσι που να καλύπτει τέτοιες πρωτοτυπίες. Τις θεωρεί μάλλον ως ‘εκκεντρικότητες’.• Η πολιτειακή μας οργάνωση δεν είναι προγραμματισμένη να αντιμετωπίζει τέτοιες πρωτοβουλίες. Δεν διαθέτει ανάλογα συστήματα τεκμηρίωσης και αξιολόγησης, δεν διαθέτει κωδικούς και κονδύλια χρηματοδότησης τους. Με αποτέλεσμα να συλλαμβάνεται κάθε φορά εξαπίνης.• Οι μαθητές λοιπόν της Καστοριάς, κάνοντας ένα βήμα παραπέρα, ένα βήμα έξω από τις τάξεις τους, έξω από τις προβλέψεις τω ωρολόγιου προγράμματος τους, είχαν την ευκαιρία να διαπιστώσουν με μοναδική καθαριότητα όλες αυτές τις αρρυθμίες, την αδιαφορία και τον κυνισμό του Συστήματος.• Συγχαρητήρια παιδιά, τους είπαν, είστε πολύ καλοί αλλά…. έως εκεί!• Αυτό που σκεφτήκατε, αυτή η ρομποτική εφαρμογή, δεν είναι για σας, δεν είναι για μας, δεν είναι καν για την Ελλάδα. Είναι για Σουηδεζάκια είναι για Νορβηγάκια ή Αμερικανάκια, είναι για εκπαιδευτικά συστήματα κατάλληλα κουρδισμένα να χτυπάνε την πρωτοτυπία και το ‘out-of-the-box thinking’ στο φτερό.• Εμείς λεφτά για τέτοια προγράμματα δεν χαλαλίζουμε. Παίξτε, αν θέλετε με τα μαραφέτια σας, παίξτε ώσπου να βαρεθείτε, ώσπου να μεγαλώσετε και να μετατραπείτε σε φυσιολογικούς έλληνες δημόσιους υπάλληλους που κυνηγάνε μύγες….• Ευτυχώς δηλαδή που το ζήτημα πέρασε στα καστοριανά ΜΜΕ και στα social media κι ευτυχώς ο αχός που σηκώθηκε, ξύπνησε τα σοβινιστικά ανακλαστικά της τοπικής κοινωνίας. Οπότε ήρθαν οι ντόπιοι φορείς να αναπληρώσουν τα κενά και τις ελλείψεις της πολιτείας.• Ετσι, οι καστοριανοί μαθητές ευτύχησαν να δεχθούν μια οικονομική βοήθεια εκ των ένδον. Την προσπάθεια τους για διάκριση την αγκάλιασε πρώτη-πρώτη η Μητρόπολη Καστοριάς και πολύ γρήγορα ακολούθησαν η Αντιπεριφέρεια και το Δημαρχείο. Σε ελάχιστο χρόνο συγκεντρώθηκαν τα απαραίτητα χρήματα και -ω του θαύματος- το πράγμα έγινε κατορθωτό να τσουλίσει και λιγάκι παραπέρα.• Και μιας και στον τόπο αυτό τα αυτονόητα δεν είναι πάντα αυτονόητα… χρωστάμε όλοι μας ένα μεγάλο ‘ευχαριστώ’ σε όλους τους φορείς που επέδειξαν ανοιχτοσύνη μυαλού και τέτοια ζέση και ακόμη ένα μεγαλύτερο ‘μπράβο’ στους μαθητές εκείνους που θα έχουν την ευκαιρία να διακριθούν σε ένα ευρύτερο και πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον. • Με τις καλύτερες ευχές μας να κατακτήσουν μια σημαντική θέση και διάκριση!
Το σιδερένιο άλογο και οι καμπόηδες της Δυτικής Μακεδονίας Του Λεωνίδα Εκιντζόγλου —————————————————————————————— • Είναι εντυπωσιακό τελικά πως οι Κοζανίτες επιτυγχάνουν κάθε φορά να διορθώνουν και να αναπροσαρμόζουν προς όφελος τους το κάθε γενικό πλάνο ανάπτυξης που σχεδιάζεται για την συνολική μας Περιφέρεια • Ετσι καθόλου δεν μας εξέπληξε η τροπή που πήρε τελικά το σχέδιο διάσχισης της δυτικής Μακεδονίας από τις τροχιές του Τραίνου. • Θυμάστε τι προέβλεπε το αρχικό πλάνο επί εποχής ΣΥΡΙΖΑ? • Δυο γραμμές προέβλεπε. • Μια προς βορά από Σιάτιστα προς Κοζάνη, Φλώρινα και μετά Σκόπια και μια προς τα ΒΔ από Σιάτιστα προς Καστοριά και μετά ως Αλβανία. • Ε, αφού τα θυμηθήκατε αυτά τώρα πλέον βγάλτε το κόκκινο στυλό σας και διαγράψτε την δική μας γραμμή. • Το νέο πλάνο λέει δυο πράματα: • Πρώτον ότι το τραίνο δεν θα έρθει από τα ανατολικά αλλά από τα νότια και δεύτερον ότι η σιδηροτροχιά στην Σιάτιστα δεν θα σπάσει σε φουρκέτα αλλά θα παραμείνει αιχμή για να ενώσει Σιάτιστα/Κοζάνη/Πτολεμαΐδα/Φλώρινα με Β. Μακεδονία • Πόση αξιοπιστία και βαρύτητα άραγε μπορούμε να αποδώσουμε στο νέο αυτό πλάνο? • Πολύ μεγάλη! • Για τον απλό λόγο ότι το υποστηρίζει η ίδια η Περιφέρεια και ο ίδιος ο Περιφερειάρχης. Αυτοί δηλαδή που κρατούν το πουγκί με μπικικίνια. • Ο σχεδιασμός μιας σιδηροτροχιάς δεν είναι παίξε γέλασε. Απαιτεί εκτεταμένες έρευνες πεδίου, κατάστρωση μελετών και αναλυτικών σχεδίων. • Κι αυτά κοστίζουν λεφτά. • Οπότε ο κ. Αμανατίδης το σκέφτηκε από δω το σκέφτηκε από κει και έπραξε το -κατά την κοζανίτικη λογική- αυτονόητο. • Πρώτον περιόρισε τα έξοδα στον σχεδιασμό ΜΙΑΣ και μόνον γραμμής (η Καστοριά ελεύσεται εις το πυρ το εξώτερον) και δεύτερον ανέλαβε Ο ΙΔΙΟΣ, ως περιφερειακή αρχή, να χρηματοδοτήσει τις αναγκαίες μελέτες για την υλοποίηση της γραμμής Σιάτιστα-Κοζάνη. Αυτό δηλαδή που κανονικά αποτελούσε ευθύνη του ΟΣΕ, η περιφέρεια ΔΜ αναλαμβάνει να το κάνει μόνη της, είτε μετακινώντας πόρους προς αυτή την κατεύθυνση από τα διάφορα εθνικά προγράμματα, είτε αξιοποιώντας τον τοπικό της πόρο. • Το δε δεύτερο σκέλος της σύνδεσης (αυτό της Κοζάνης-Πτολεμαΐδας) το έκανε πάσα προς μελέτη στην ΔΕΗ, η οποία -λόγω ορυχείων, εργοστασίων κλπ- έχει κάθε λόγο να ενδιαφέρεται για το σιδερένιο άλογο. • Ετσι, η μεν Σουρδία θα βρεθεί ενωμένη με την κεντρική και νότια Ελλάδα σε χρόνο μηδέν, η δε Καστοριά μας θα εξακολουθήσει να ζει σιδηροδρομικά αποκομμένη από τον υπόλοιπο κόσμο. • Δεν ξέρω αν εξέπληξε κανέναν αυτή η κατάληξη, εμένα πάντως όχι. • Αφού μετράω και ξαναμετράω με τα δάκτυλα μου και βλέπω πως πέρασε πολύς καιρός από τότε που είχαμε πολιτικούς ικανούς να διεκδικούν και να επιτυγχάνουν τέτοια πράγματα για λογαριασμό μας…