Στον τρίτο κύκλο είναι μειωμένο κατά 2.000 ευρώ το ύψος της επιδότησης για τα νομικά πρόσωπα
«Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»: Έως και 11.000 ευρώ οι επιδοτήσεις
Στον τρίτο κύκλο είναι μειωμένο κατά 2.000 ευρώ το ύψος της επιδότησης για τα νομικά πρόσωπα
Πώς θα γίνει η επιδότηση
Η επιδότηση προσαυξάνεται περαιτέρω για ειδικές κατηγορίες πολιτών μεταξύ των οποίων τα άτομα με αναπηρία, οι πολύτεκνοι, καθώς και οι νέοι, έως 29 ετών. Συγκεκριμένα, για τα ΑμεΑ, το ύψος της επιπλέον επιδότησης, φτάνει τα 1.000 ευρώ, για τους νέους έως 29 ετών η επιπλέον επιδότηση ανέρχεται επίσης σε 1.000 ευρώ, ενώ για πολύτεκνες οικογένειες η επιδότηση ανέρχεται σε 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο από το τρίτο και πάνω και μπορεί να φτάσει τα 4.000 ευρώ επιπλέον, συνολικά. Επιπροσθέτως επιδοτείται και η τοποθέτηση φορτιστή με 500 ευρώ.
Στον τρίτο κύκλο είναι μειωμένο κατά 2.000 ευρώ το ύψος της επιδότησης για τα νομικά πρόσωπα, με στόχο να καλυφθεί μεγαλύτερο ποσοστό της αυξημένης ζήτησης. Ωστόσο σε επίπεδο προϋπολογισμού, τα νομικά πρόσωπα θα λάβουν ξανά τη μερίδα του λέοντος των επιδοτήσεων.
Ειδικά για επιχειρήσεις με νησιωτική έδρα, παραμένει η επιπλέον επιδότηση των 4.000 ευρώ για αγορά ή μίσθωση αυτοκινήτου και παράλληλα αυξάνεται η επιδότηση απόσυρσης για οχήματα κατηγορίας L (δίκυκλα, τρίκυκλα, τετράκυκλα).
Η δράση έχει συνολικό προϋπολογισμό 33 εκατ. ευρώ, τα οποία προέρχονται από έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων, ενώ η ημερομηνία επιλέξιμης δαπάνης ξεκινά από την 1η Μαΐου 2024 και η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις 30 Απριλίου 2025.
Από το ποσό αυτό, τα 20 εκ. ευρώ θα κατευθυνθούνστις αιτήσεις εταιριών και τα υπόλοιπα 13 εκ. στα φυσικά πρόσωπα. Η αντιστοιχία στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» ήταν αρχικά 60 – 40 και σταδιακά έφτασε το 70 – 30 υπέρ των νομικών προσώπων.
«Ο Προϋπολογισμός του νέου Προγράμματος δύναται να τροποποιηθεί και να ενισχυθεί, με νέα έσοδα από πλειστηριασμούς ρύπων, με νέα έσοδα από το περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα, καθώς και με πρόσθετες χρηματοδοτήσεις από εθνικούς πόρους», επεσήμανε.
Οι αιτήσεις στο πλαίσιο της παρούσας δράσης μπορούν να υποβληθούν έως και την 30η Απριλίου 2025 με την ολοκλήρωση της δράσης να έχει προγραμματιστεί για την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Σύμφωνα με την υφυπουργό Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, στον τρίτο κύκλο του προγράμματος έχει απλοποιηθεί και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων: «Απόψε ξεκινά η πιλοτική λειτουργία της πλατφόρμας (https://www.kinoumeilektrika3.gov.gr), όπου όλοι μπορούν να βρουν τα δικαιολογητικά, τα οποία απαιτούνται για να επιδοτηθεί η αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα έχει τεθεί σε κανονική λειτουργία. Η άντληση των στοιχείων πραγματοποιείται αυτοματοποιημένα μέσω του κέντρου διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης».
Σε ό,τι αφορά τις πληρωμές του προηγούμενου κύκλου του προγράμματος, από τον Νοέμβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους, με το ποσό πλέον των 26,1 εκατ. ευρώ, για αγορά ηλεκτρικού οχήματος. «Στις 5 Ιουνίου προγραμματίζεται η πληρωμή άλλων 478 αιτήσεων, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ ανεβάζοντας την επιδότηση που έχει καταβληθεί στα 28 εκατ. ευρώ από τον Νοέμβριο και στα 33,3 εκατ. ευρώ συνολικά, από την αρχή του προγράμματος. Και οι πληρωμές θα συνεχίσουν και τους υπόλοιπους μήνες του έτους, με σταθερά υψηλό ρυθμό», ανέφερε ο υπουργός.
Έως το τέλος του χρόνου, στόχος του υπουργείου είναι να δοθούν σε επιδοτήσεις άλλα 20 εκατ. ευρώ μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Συνολικά έως το τέλος του 2024, θα έχουν δοθεί 55 εκατ. ευρώ σε επιδοτήσεις μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2».
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, ύστερα από 4 χρόνια κρατικών ενισχύσεων, στην Ελλάδα κυκλοφορούν 14.700 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο στόχος που έχει τεθεί βάσει του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα είναι να κυκλοφορούν στην Ελλάδα 67.000 οχήματα χαμηλών εκπομπών ρύπων το 2025 και 340.000 το 2030. Σήμερα κυκλοφορούν 39.000 επαναφορτιζόμενα οχήματα.
Οι επιδοτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»
Αναλυτικά οι επιδοτήσεις, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) έχουν ως εξής:
Κατηγορία Α (Φυσικά πρόσωπα)
Ι) Για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα το οικολογικό bonus ανέρχεται σε – ποσοστό 30% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (Λ.Τ.Π.Φ) με μέγιστο ποσό τις 9.000 ευρώ.
ΙΙ) Για ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα το οικολογικό bonus ανέρχεται σε: – ποσοστό 30% επί της Λ.Τ.Π.Φ. για τις κατηγορίες L1e έως και L4e με μέγιστο ποσό τα 1.300€. – ποσοστό 40% επί της Λ.Τ.Π.Φ. για τις κατηγορίες L5e έως και L7e, με μέγιστο ποσό τις 3.000€.
ΙΙΙ) Για ηλεκτρικά ποδήλατα το οικολογικό bonus ανέρχεται σε ποσοστό 40% επί της Λ.Τ.Π.Φ., με μέγιστο ποσό τα 800€.
επιπλέον:
-
Η απόσυρση αυτοκινήτου κατηγορίας M1 ή οχήματος κατηγορίας L (εξαιρουμένων των ποδηλάτων) επιβραβεύεται με ποσό ίσο με 2.000€ και 400€ αντίστοιχα και είναι προαιρετική.
-
Η αγορά «έξυπνου» οικιακού σημείου επαναφόρτισης Η/Ο επιδοτείται με ποσό συνολικού ύψους 500€ και είναι προαιρετική. Σε περίπτωση που η τιμή αγοράς του «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης Η/Ο είναι μικρότερη των 500€ προ ΦΠΑ, το ποσό της επιδότησης ισούται με το ποσό της τιμής αγοράς προ ΦΠΑ.
Πρόσθετες επιδοτήσεις με κοινωνικά κριτήρια:
- Ειδικά για τις κατηγορίες ατόμων με αναπηρία, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000€ στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά Η/Ο κατηγορίας Μ1 και κατά 500€ για αγορά Η/Ο κατηγορίας L ή ηλεκτρικών ποδηλάτων, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών που αφορούν τις συγκεκριμένες κατηγορίες.
-
Για τις κατηγορίες των οικογενειών με τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000€ για κάθε εξαρτώμενο από το τρίτο τέκνο και άνω στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά Η/Ο κατηγορίας Μ1 και κατά 500€ συνολικά για αγορά Η/Ο κατηγορίας L ή ηλεκτρικού ποδηλάτου, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών που αφορούν τις συγκεκριμένες κατηγορίες. Το μέγιστο επιπλέον ποσό δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 4.000€ για την αγορά Η/Ο κατηγορίας Μ1.
-
Για νέους που κατά το έτος υποβολής της αίτησης υπαγωγής η ηλικία τους δεν υπερβαίνει τα 29 έτη, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000€) στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά Η/Ο κατηγορίας Μ1 ή κατηγορίας L6e – L7e, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών που αφορούν τις συγκεκριμένες κατηγορίες.
Στην περίπτωση που συντρέχουν σωρευτικά κριτήρια, η συνολική επιδότηση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό της καθαρής αξίας (Λ.Τ.Π.Φ.) του οχήματος.
Νομικά πρόσωπα
– Στα νομικά πρόσωπα η επιδότηση παραμένει στο 30% της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων με ανώτατο ποσό τα 6.000 ευρώ για τα πρώτα 20 αυτοκίνητα.
– Από το 21ο αυτοκίνητο, το ποσό επιδότησης γίνεται 4.000 ευρώ ανά όχημα.
– Ισχύει το κίνητρο της απόσυρσης και οι εταιρείες που έχουν στο στόλο τους οχήματα πριν το 2010, μπορούν να λάβουν επιπλέον επιδότηση απόσυρσης 2.000 ευρώ, ανά όχημα. Σε μια τέτοια περίπτωση η επιδότηση διαμορφώνεται στις 8.000 ευρώ ανά όχημα μέχρι τα πρώτα 20 οχήματα και στις 6.000 ευρώ από το 21ο όχημα και πάνω.
– Αν μια επιχείρηση έχει έδρα σε νησί, προβλέπεται επιπλέον επιδότηση 4.000 ευρώ ανά όχημα. Έτσι η επιδότηση μπορεί να φτάσει από 8.000 ευρώ (από το 21ο αυτοκίνητο και πάνω) έως 10.000 ευρώ (για τα πρώτα 20 αυτοκίνητα).
– Για τις νησιωτικές επιχειρήσεις, η επιδότηση απόσυρσης παλαιού οχήματος κατηγορίας L5 – L7 τρίκυκλα – τετράκυκλα (συμπεριλαμβάνονται τα οχήματα τύπου «γουρούνας») αυξάνεται σε 1.500 ευρώ (από 400 ευρώ στον β’ κύκλο). Επίσης διπλασιάζεται η επιδότηση απόσυρσης παλαιών οχημάτων, κατηγορίας L3 – L4 (όπως μοτοσυκλέτες) σε 800 ευρώ (από 400 ευρώ στον β’ κύκλο).
https://www.ethnos.gr/Economy/article/318114/kinoymaihlektrika3eoskai11000eyrooiepidothseis