- Τι συνέβη κατά την διάρκεια της πανδημίας? Σταματήσαμε μήπως οριστικά να καταναλώνουμε να ψωνίζουμε και να χαιρόμαστε με την απόκτηση νέων προϊόντων?
- Όχι βέβαια!
- Απλά αντί να το κάνουμε στα κλειστά καταστήματα της τοπικής μας αγοράς, το κάναμε στα ιντερνετικά. Αντί να βγαίνουμε για window shopping αρχίσαμε να κάνουμε computer shopping. Μπήκαμε δηλαδή σε μια μετανεωτερική πραγματικότητα την οποία και δεν πρόκειται ξαφνικά να απαρνηθούμε, να ξεχάσουμε και να αναιρέσουμε με το όποιο ξανάνοιγμα της αγοράς…
- Αφού, όλοι εμείς οι άνθρωποι που μάθαμε να ξεφυλλίζουμε σελίδες με προιόντα ιντερνετικών καταστημάτων, μάθανε ταυτόχρονα κι ορισμένα άλλα πράγματα:
- Όπως μάθαμε για παράδειγμα πως υπάρχουν άπειρες παραλλαγές προιόντων της ίδιας κατηγορίας. Μάθαμε να συγκρίνουμε τιμές. Μάθαμε να τσεκάρουμε γνώμες άλλων ατόμων τα οποία αγοράσανε το ίδιο προιόν πριν από εμάς.
- Σε τι θα μεταφράζονται μεταπανδημικά όλα αυτά?
- Θα μεταφράζονται σε έναν πολύ σοβαρό αγώνα στον οποίο θα πρέπει να υποδυθεί η τοπική/ πραγματική αγορά, ευθύς μόλις εμείς -οι σημερινοί πελάτες του καναπέ- ξεπορτίσουμε. Οι καταστηματάρχες θα αρχίσουν να μας βλέπουν να μπαίνουμε στα μαγαζιά τους πλέον με άλλον αέρα. Με πολύ αναβαθμισμένες αξιώσεις. Εκείνο το περιβόητο «τόσο κάνει, αμα θες πάρτο κι άμα θες όχι» που μας λέγανε παλιά, δεν θάχει πλέον πέραση. Γιατί τωρα θα πηγαίνουμε διαβασμένοι, γνωρίζοντας πως έχουμε πίσω μας εναλλακτικές γραμμές προμήθειας. «Η μου το δίνεις τόσο», θα λέμε, «σε τιμή ίση με την φθηνότερη που βρήκα στο ίντερνετ ή… το παραγγέλνω από εκεί». Εκβιασμός νόμιμος, θεμιτός κι αποτελεσματικός.
- Η τοπική αγορά -αν θέλει να δουλέψει- θα πρέπει να επιτελέσει ένα έργο αναβάθμισης της πολύ σημαντικό.
- Να αποκτήσει κατ’ αρχάς ποικιλία πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που διαθέτει σήμερα. Να αποκτήσει πραγματικά χαμηλές τιμές που να ακούγονται δελεαστικές.
- Να φτιάξει ιστοσελίδες.
- Να στήσει δίκτυα διανομής και να αρχίσει να διανέμει προιόντα και στα σπίτια.
- Κυρίως όμως θα πρέπει να αρχίσει να υποδέχεται τους πελάτες της με προσωπικό που να κατέχει εις βάθος την δουλειά του, που να γνωρίζει καλά τα προιόντα και θα μπορεί να διευκρινίζει πλήρως τα χαρακτηριστικά τους. Προσωπικό που να σέβεται τον πελάτη, τις ιδιοτροπίες και τις επιθυμίες του.
- Η τοπική αγορά έχει βέβαια ένα μεγάλο πλεονέκτημα έναντι της ηλεκτρονικής:
- Την αίσθηση της αφής, την ασφάλεια και την ικανοποίηση της επιτόπιας δοκιμής. Αυτό είναι όντως κάτι που κανένα ιντερνετικό προιόν δεν μπορεί να προσφέρει.
- Όμως δεν πρόκειται για προσόν που από μόνο του θα μπορέσει να ανατρέψει ισορροπίες και θα δώσει προβάδισμα στα φυσικά καταστήματα. Ο σύγχρονος μετα-πανδημικός πελάτης θα αναζητά ένα πλήρες πακέτο. Θα είναι ένας πολύ πιο δύσκολος από τον σημερινό πελάτης κι αυτό οι καταστηματάρχες θα πρέπει να το λάβουν πολύ στα σοβαρά υπόψη τους!
- ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΚΙΝΤΖΟΓΛΟΥ