-
Αρχική > Ελλάδα > Κατασχέσεις λογαριασμών από τους δήμους – Τι ισχύει

Κατασχέσεις λογαριασμών από τους δήμους – Τι ισχύει

Νίκος Αναστασίου – Kaizen

Συχνές είναι οι καταγγελίες από πολίτες ότι ότι ο Δήμος τους προχώρησε σεκατασχέσεις χρημάτωναπό τους προσωπικούς τους λογαριασμούς ή από λογαριασμούς στους οποίους είναι συνδικαιούχοι, λόγω κυρίως παλαιάς οφειλής.

Συνήθως οι οφειλές αυτές προέρχονται από κλήσεις της Δημοτικής Αστυνομίας, οι οποίες καλούνται να πληρωθούν ακόμη και μετά από 20 χρόνια! Από παράνομο παρκάρισμα μέχρι πολύ σοβαρές παραβάσεις, όπως το να περνάς με κόκκινο ή να οδηγείς μεθυσμένος.
Οι Δήμοι στέλνουν ειδοποιήσεις, κάποιοι πολίτες μπορεί να μην τις λαμβάνουν και εκεί… ξεκινούν οι αντιπαραθέσεις. Φυσικά, κάθε παραβάτης πρέπει να αναλαμβάνει την ευθύνη του και να πληρώνει το πρόστιμο που του έχει επιβληθεί, εάν πράγματι ευθύνεται. Εάν όμως κάποιος είναι άπορος ή βαριά και χρόνια ασθενής πώς θα μπορέσει να ανταπεξέλθει; Μήπως ο νομοθέτης θα πρέπει να προβλέψει και αυτή τη συνιστώσα; Δεν θα πρέπει να δίδονται στα αρμόδια τμήματα των Δήμων και γενικότερα του Δημοσίου, περαιτέρω πληροφορίες, ώστε κάποιες περιπτώσεις να αντιμετωπίζονται διαφορετικά;
Να επισημάνουμε ότι, oι Δήμοι από την πλευρά τους, οι οποίοι δεν γνωρίζουν την οικονομική κατάσταση του οφειλέτη και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, είναι υποχρεωμένοι από τον Νόμο να προχωρούν σε κατασχέσεις, όταν το ποσό της οφειλής είναι πάνω από 50 ευρώ.
Όσον αφορά στις κατασχέσεις λογαριασμών, το Άρθρο 31 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Ν. 4978/2022), με τίτλο “Κατασχέσεις στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων” αναφέρει:
1. Ειδικά για κατασχέσεις απαιτήσεων στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων, το κατασχετήριο κοινοποιείται στο κεντρικό κατάστημα ή σε οποιοδήποτε υποκατάστημά τους και μπορεί να περιέχει περισσότερους οφειλέτες του Δημοσίου. Στο κατασχετήριο επισυνάπτεται για κάθε οφειλέτη πίνακας στον οποίο αναφέρονται το είδος και το ποσό κάθε οφειλής, καθώς και ο αριθμός και η χρονολογία βεβαίωσης ή τα στοιχεία της καταχώρισης του νόμιμου – εκτελεστού τίτλου στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων της ΑΑΔΕ. Ο πίνακας χρεών μπορεί να αντικαθίσταται από την ταυτότητα οφειλής του κατασχετηρίου, η οποία συνιστά τον μοναδικό κωδικό αριθμό ανά κατασχετήριο αίτημα και συνδέεται μονοσήμαντα με τον πίνακα.2. Η δήλωση του πιστωτικού ιδρύματος, σύμφωνα με το άρθρο 34, γίνεται κοινή για όλους τους οφειλέτες του κατασχετηρίου εγγράφου και συνοδεύεται απαραίτητα από παραστατικό κίνησης του τραπεζικού λογαριασμού του κάθε οφειλέτη για διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ημερών πριν από την ημερομηνία επίδοσης του κατασχετηρίου και μιας ημέρας μετά από αυτήν, διαφορετικά

θεωρείται ότι δεν υποβλήθηκε ποτέ δήλωση.

3. Η απόδοση των ποσών στην υπηρεσία που επέβαλε την κατάσχεση γίνεται υποχρεωτικά εντός δέκα (10) ημερών από την υποβολή της δήλωσης του πιστωτικού ιδρύματος. Για την ανωτέρω διαδικασία δεν καταβάλλονται έξοδα.

4. Δεν επιβάλλεται, με τη διαδικασία του παρόντος άρθρου, κατάσχεση για απαιτήσεις που υπολείπονται του συνολικού ποσού ύψους πενήντα (50) ευρώ, και, εφόσον επιβληθεί, δεν υποβάλλεται η δήλωση του άρθρου 34 και τυχόν υφιστάμενο ποσό δεν αποδίδεται. Σε περίπτωση κατά την οποία επιβλήθηκε κατάσχεση για συνολικό ποσό που υπερβαίνει αυτό του προηγούμενου εδαφίου

και το προς απόδοση ποσό υπολείπεται των πενήντα Τεύχος A’ 190/07.10.2022 ΕΦΗΜΕΡΙ∆Α TΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ 6257 (50) ευρώ, αυτό δεν αποδίδεται εντός της προθεσμίας που ορίζεται στο παρόν άρθρο, αλλά σε χρόνο κατά τον οποίο θα υπερβεί το παραπάνω όριο.

Επίσης, σύμφωνα με το Άρθρο 9 τα μέτρα που εφαρμόζονται για την είσπραξη των δημοσίων εσόδων είναι αναγκαστικά και είναι τα παρακάτω: 

α) κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη είτε κινητών και απαιτήσεών του εν γένει στα χέρια τρίτου,

β) κατάσχεση ακινήτων.

Η χρήση των αναγκαστικών αυτών μέτρων, καθώς και των μέτρων του άρθρου 8, εναπόκειται στην κρίση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, ο οποίος μπορεί να τα λαμβάνει, είτε

αθροιστικά είτε καθένα χωριστά, κατά την ελεύθερη κρίση του, για έναν ή περισσότερους οφειλέτες.

2. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί, προκειμένου να εντοπιστούν περιουσιακά στοιχεία των υπόχρεων ή συνυπόχρεων προσώπων και να διασφαλιστεί η είσπραξη των δημοσίων εσόδων, να ανατίθεται η έρευνα σε ελεγκτικές εταιρείες ή δικηγόρους ή δικηγορικά γραφεία ή κοινοπραξίες αυτών. Με όμοια απόφαση καθορίζονται η ειδική διαδικασία ανάθεσης, η οποία εφαρμόζεται κατ’ αποκλειστικότητα στις αναθέσεις αυτές, ο τρόπος της αμοιβής του αναδόχου, που μπορεί να συνδέεται και με το τελικό αποτέλεσμα της έρευνας ή της είσπραξης, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου. 

3. Πράξη εκτέλεσης, που επισπεύδεται για περισσότερα από ένα χρέη, δεν κηρύσσεται άκυρη στο σύνολό της, εφόσον έστω και ένα από τα χρέη αυτά οφείλεται νόμιμα.

Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που κρίθηκε ότι το χρέος ή τα χρέη οφείλονται νόμιμα αλλά για ποσό μικρότερο από εκείνο για το οποίο επισπεύδεται η εκτέλεση.

4. Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων, καθώς και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, εφόσον το συνολικό ύψος του χρέους υπολείπεται των πεντακοσίων (500) ευρώ.

5. Η ΑΑΔΕ μπορεί να επιλέγει κατά προτεραιότητα τις προς επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υποθέσεις με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου ή εξαιρετικά και με

βάση άλλα κριτήρια, τα οποία καθορίζονται από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ και δεν δημοσιοποιούνται. Ο Υπουργός Οικονομικών μπορεί να ζητά, εκ των υστέρων, στοιχεία από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ σχετικά με τα κριτήρια του προηγούμενου εδαφίου.

Να τονιστεί δε, ότι δεν απαιτείται η κοινοποίηση της ατομικής ειδοποίησης υπερημερίας για την επιβολή κατάσχεσης στις περιπτώσεις κατάσχεσης χρημάτων ή χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια του υπόχρεου ή τρίτου.

https://www.aftodioikisi.gr/ota/dimoi/katascheseis-logariasmon-apo-toys-dimoys-ti-ischyei-fek/

Top
Enable Notifications OK No thanks