-
-
Oι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
μυστικές ιστορίες των γυναικών της Θεσσαλίας
Για 2 μόνο παραστάσεις στο Πνευματικό Κέντρο Πτολεμαΐδας
Σάββατο 19 Οκτωβρίου στις 21:00 και Κυριακή 20 Οκτωβρίου στις 19:00
Η ΚΟΙΝ. Σ.ΕΠ. «Λαμπηδονες» (Κέντρο Διημέρευσης και Ημερήσιας Φροντίδας ΑΜΕΑ – Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης) με την υποστήριξη του Δήμου Εορδαίας υποδέχεται στην Πτολεμαΐδα την παράσταση “Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα».
Συνεχίζοντας την πορεία της σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και έχοντας κερδίσει την ενθουσιώδη υποδοχή από κοινό και κριτικούς, η παράσταση «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα» σε σκηνοθεσία, έρευνα και δραματουργική επεξεργασία του Κωνσταντίνου Ντέλλα, έρχονται για 2 μόνο παραστάσεις στο Πνευματικό Κέντρο της Πτολεμαΐδας.
-
Μέρος των εσόδων θα δοθεί για τις ανάγκες του ΚΔΗΦ –ΣΥΔ «Λαμπηδόνες»
Η παράσταση αποτελεί μια σκηνική προσέγγιση του γυναικείου σώματος της τρίτης ηλικίας και της σύνδεσης του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές. Αφετηρία, η περιοχή της Θεσσαλίας και η παράδοσή της στις μαγικές πρακτικές που θέλει τις μάγισσες της περιοχής να έχουν παραλάβει τις μυστικές δεξιότητές τους από τη Μήδεια και να ειδικεύονται στο κατέβασμα του φεγγαριού, γνωστό και ως «το άρμεγμα του φεγγαριού». Οδηγήτριες σε αυτό το μυστικό ταξίδι, τρεις θηλυκές μορφές που συναδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς» και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.
Περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, οι γυναίκες της περιφέρειας του 19ου και 20ου αιώνα παρέμεναν σε μεγάλο ποσοστό στο περιθώριο χωρίς να μπορούν να έχουν λόγο στις αποφάσεις που ήταν αποκλειστικά δικαίωμα των ανδρών.
Στον Θεσσαλικό χώρο, πέρα από τις υπόλοιπες εργασίες, με τις οποίες συνέβαλαν στην οικονομική παραγωγή της οικογένειας και της κοινότητας ως εργάτριες στα χωράφια, είχαν και την ευθύνη της τροφοδότησης των μελών της οικογένειάς τους, πάντα όμως εντός του οίκου. Έτσι, ανέπτυξαν ένα μυστικό κώδικα, μια λανθάνουσα εξουσία, που στηριζόταν στη χρήση της μαγείας και της τεχνογνωσίας των βοτάνων, τα λεγόμενα «πρακτικά», στην ικανότητα του «ξεματιάσματος» και άλλων δεξιοτήτων, μέσα από τη χρήση των υλικών που χρησιμοποιούσαν και στη μαγειρική, τα βότανα και τα χόρτα της περιοχής, το λάδι, το νερό και το αλεύρι.
-
Αυτές οι γυναίκες που έμειναν αόρατες για χρόνια, ακόμα και για τους ερευνητές – αφού δεν θεωρούσαν άξιο καταγραφής τον λόγο μιας γυναίκας για την ιστορία ενός τόπου-, προσεγγίζονται σκηνικά από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, επιχειρώντας να φέρουν στη σκηνή το προσωπικό και συλλογικό αφήγημα του οικείου γηρασμένου θηλυκού σώματος. Με εκφραστικά εργαλεία τις πρώτες ύλες της τελετουργικής διαδικασίας, τη μεταμφίεση, τη μάσκα και τον συντονισμό του λόγου και του σώματος, οι τρεις ηθοποιοί επιδίδονται σε ένα καταιγιστικό storytelling που ταξιδεύει από τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου και τα Φαρσάλια του Λουκανού μέχρι τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία του Θωμά Ψύρρα και της Μαρούλας Κλιάφα, από παλιότερες αφηγήσεις, συνταγές και ιατροσοφικούς κώδικες του 19ου αιώνα, μέχρι σύγχρονες συνεντεύξεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των παραστάσεων στη Θεσσαλία.
Η παράσταση Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα, αποτελεί ένα work in progress πάνω στο διάλογο της παραστασιακής τέχνης με την κοινωνική ανθρωπολογία με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις της τροφής και των λαϊκών μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το θεατρικό κείμενο μεταλλάσσεται και επαναπροσδιορίζεται διαρκώς, καθώς τροφοδοτείται από τον όγκο των συνεντεύξεων που υλοποιούνται παράλληλα με τις παραστάσεις. Το κοινό καλείται να συμμετάσχει στην έρευνα και, εφόσον το επιθυμεί, να συμβάλλει στη συνέχιση της καταγραφής της προφορικής ιστορίας που έχει ήδη ξεκινήσει από την αρχή των παραστάσεων.
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
ΚΑΝΟΝΙΚΟ 15 ευρω
ΜΕΙΩΜΕΝΟ [ΑΜΕΑ, ανέργων, φοιτητικό] 12 ευρω
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Βιβλιοπωλείο ΕΠΙ ΧΑΡΤΟΥ
25ης Μαρτιου 79 | τηλ. 2463053210
ΤAYTOTHTA ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Έρευνα, δραματουργική επεξεργασία, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ντέλλας
Ερμηνεύουν: ΜιχάληςΑναγνώστου,
Μανούσος Γεωργόπουλος,
Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος
Ηχητικό περιβάλλον, πρωτότυπη μουσικη: Αλέξανδρος Κτιστάκης
Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα
Κατασκευή μάσκας: Μάρθα Φωκά
Κοστούμια: Κωνσταντίνα Μαρδίκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαντώ Κατσούγκρη
Φωτογραφίες και βίντεο προώθησης: Χαράλαμπος Βλαχοδήμος, Ηλίας Λαχανάς
Μοντάζ: Στυλιανός Βλαχοδήμος
Συνδιοργάνωση: ΚΟΙΝ.Σ.Ε.Π. ΛΑΜΠΗΔΟΝΕΣ
Experimenta Art Company
ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ
ΧΟΡΗΓΟΙ
-
ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
-
-
ΤAYTOTHTA ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣΕρευνα, δραματουργική επεξεργασία, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος ΝτέλλαςΕρμηνεύουν: Μιχάλης Αναγνώστου,Μανούσος Γεωργόπουλος,Πλάτωνας Γιώργος ΠερλέροςΗχητικό περιβάλλον, πρωτότυπη μουσικη: Αλέξανδρος ΚτιστάκηςΕπιμέλεια κίνησης: Μαρίζα ΤσίγκαΚατασκευή μάσκας: Μάρθα ΦωκάΚοστούμια: Κωνσταντίνα ΜαρδίκηΒοηθός σκηνοθέτη: Μαντώ ΚατσούγκρηΦωτογραφίες και βίντεο προώθησης: Χαράλαμπος Βλαχοδήμος, Ηλίας ΛαχανάςΜοντάζ: Στυλιανός ΒλαχοδήμοςΣυνδιοργάνωση: ΚΟΙΝ.Σ.Ε.Π. ΛΑΜΠΗΔΟΝΕΣExperimenta Art CompanyΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑΧΟΡΗΓΟΙΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
-
Η παράσταση αποτελεί μια σκηνική προσέγγιση του γυναικείου σώματος της τρίτης ηλικίας και τηςσύνδεσης του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές. Αφετηρία, η περιοχήτης Θεσσαλίας και η παράδοσή της στις μαγικές πρακτικές που θέλει τις μάγισσες της περιοχής ναέχουν παραλάβει τις μυστικές δεξιότητές τους από τη Μήδεια και να ειδικεύονται στο κατέβασμα τουφεγγαριού, γνωστό και ως «το άρμεγμα του φεγγαριού». Οδηγήτριες σε αυτό το μυστικό ταξίδι, τρειςθηλυκές μορφές που συναδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς»και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές.αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.Περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, οι γυναίκες της περιφέρειαςτου 19ουκαι 20ουαιώνα παρέμεναν σε μεγάλο ποσοστό στο περιθώριο χωρίς να μπορούν να έχουν λόγοστις αποφάσεις που ήταν αποκλειστικά δικαίωμα των ανδρών.Στον Θεσσαλικό χώρο, πέρα από τις υπόλοιπες εργασίες, με τις οποίες συνέβαλαν στην οικονομικήπαραγωγή της οικογένειας και της κοινότητας ως εργάτριες στα χωράφια, είχαν και την ευθύνη τηςτροφοδότησης των μελών της οικογένειάς τους, πάντα όμως εντός του οίκου. Ετσι, ανέπτυξαν έναμυστικό κώδικα, μια λανθάνουσα εξουσία, που στηριζόταν στη χρήση της μαγείας και της τεχνογνωσίαςτων βοτάνων, τα λεγόμενα «πρακτικά», στην ικανότητα του «ξεματιάσματος» και άλλων δεξιοτήτων,μέσα από τη χρήση των υλικών που χρησιμοποιούσαν και στη μαγειρική, τα βότανα και τα χόρτα τηςπεριοχής, το λάδι, το νερό και το αλεύρι.Αυτές οι γυναίκες που έμειναν αόρατες για χρόνια, ακόμα και για τους ερευνητές – αφού δενθεωρούσαν άξιο καταγραφής τον λόγο μιας γυναίκας για την ιστορία ενός τόπου-, προσεγγίζονταισκηνικά από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, επιχειρώντας να φέρουν στη σκηνή το προσωπικό καισυλλογικό αφήγημα του οικείου γηρασμένου θηλυκού σώματος. Με εκφραστικά εργαλεία τις πρώτεςύλες της τελετουργικής διαδικασίας, τη μεταμφίεση, τη μάσκα και τον συντονισμό του λόγου και τουσώματος, οι τρεις ηθοποιοί επιδίδονται σε ένα καταιγιστικό storytelling που ταξιδεύει από τιςΜεταμορφώσεις του Οβίδιου και τα Φαρσάλια του Λουκανού μέχρι τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνίατου Θωμά Ψύρρα και της Μαρούλας Κλιάφα, από παλιότερες αφηγήσεις, συνταγές και ιατροσοφικούςκώδικες του 19ου αιώνα, μέχρι σύγχρονες συνεντεύξεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των παραστάσεωνστη Θεσσαλία.Η παράσταση Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα, αποτελεί ένα work in progress πάνω στοδιάλογο της παραστασιακής τέχνης με την κοινωνική ανθρωπολογία με βασικούς άξονες τουςκοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις της τροφής και των λαϊκών μαγικοθρησκευτικώνπρακτικών. Το θεατρικό κείμενο μεταλλάσσεται και επαναπροσδιορίζεται διαρκώς, καθώςτροφοδοτείται από τον όγκο των συνεντεύξεων που υλοποιούνται παράλληλα με τις παραστάσεις. Τοκοινό καλείται να συμμετάσχει στην έρευνα και, εφόσον το επιθυμεί, να συμβάλλει στη συνέχιση τηςκαταγραφής της προφορικής ιστορίας που έχει ήδη ξεκινήσει από την αρχή των παραστάσεων.ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝΚΑΝΟΝΙΚΟ 15 ευρωΜΕΙΩΜΕΝΟ [ΑΜΕΑ, ανέργων, φοιτητικό] 12 ευρωΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝΒιβλιοπωλείο ΕΠΙ ΧΑΡΤΟΥ25ης Μαρτιου 79 | τηλ. 2463053210
-
ΤAYTOTHTA ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣΕρευνα, δραματουργική επεξεργασία, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος ΝτέλλαςΕρμηνεύουν: Μιχάλης Αναγνώστου,Μανούσος Γεωργόπουλος,Πλάτωνας Γιώργος ΠερλέροςΗχητικό περιβάλλον, πρωτότυπη μουσικη: Αλέξανδρος ΚτιστάκηςΕπιμέλεια κίνησης: Μαρίζα ΤσίγκαΚατασκευή μάσκας: Μάρθα ΦωκάΚοστούμια: Κωνσταντίνα ΜαρδίκηΒοηθός σκηνοθέτη: Μαντώ ΚατσούγκρηΦωτογραφίες και βίντεο προώθησης: Χαράλαμπος Βλαχοδήμος, Ηλίας ΛαχανάςΜοντάζ: Στυλιανός ΒλαχοδήμοςΣυνδιοργάνωση: ΚΟΙΝ.Σ.Ε.Π. ΛΑΜΠΗΔΟΝΕΣExperimenta Art CompanyΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑΧΟΡΗΓΟΙΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Η παράσταση αποτελεί μια σκηνική προσέγγιση του γυναικείου σώματος της τρίτης ηλικίας και τηςσύνδεσης του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές. Αφετηρία, η περιοχήτης Θεσσαλίας και η παράδοσή της στις μαγικές πρακτικές που θέλει τις μάγισσες της περιοχής ναέχουν παραλάβει τις μυστικές δεξιότητές τους από τη Μήδεια και να ειδικεύονται στο κατέβασμα τουφεγγαριού, γνωστό και ως «το άρμεγμα του φεγγαριού». Οδηγήτριες σε αυτό το μυστικό ταξίδι, τρειςθηλυκές μορφές που συναδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς»και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές.αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.Περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, οι γυναίκες της περιφέρειαςτου 19ουκαι 20ουαιώνα παρέμεναν σε μεγάλο ποσοστό στο περιθώριο χωρίς να μπορούν να έχουν λόγοστις αποφάσεις που ήταν αποκλειστικά δικαίωμα των ανδρών.Στον Θεσσαλικό χώρο, πέρα από τις υπόλοιπες εργασίες, με τις οποίες συνέβαλαν στην οικονομικήπαραγωγή της οικογένειας και της κοινότητας ως εργάτριες στα χωράφια, είχαν και την ευθύνη τηςτροφοδότησης των μελών της οικογένειάς τους, πάντα όμως εντός του οίκου. Ετσι, ανέπτυξαν έναμυστικό κώδικα, μια λανθάνουσα εξουσία, που στηριζόταν στη χρήση της μαγείας και της τεχνογνωσίαςτων βοτάνων, τα λεγόμενα «πρακτικά», στην ικανότητα του «ξεματιάσματος» και άλλων δεξιοτήτων,μέσα από τη χρήση των υλικών που χρησιμοποιούσαν και στη μαγειρική, τα βότανα και τα χόρτα τηςπεριοχής, το λάδι, το νερό και το αλεύρι.Αυτές οι γυναίκες που έμειναν αόρατες για χρόνια, ακόμα και για τους ερευνητές – αφού δενθεωρούσαν άξιο καταγραφής τον λόγο μιας γυναίκας για την ιστορία ενός τόπου-, προσεγγίζονταισκηνικά από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, επιχειρώντας να φέρουν στη σκηνή το προσωπικό καισυλλογικό αφήγημα του οικείου γηρασμένου θηλυκού σώματος. Με εκφραστικά εργαλεία τις πρώτεςύλες της τελετουργικής διαδικασίας, τη μεταμφίεση, τη μάσκα και τον συντονισμό του λόγου και τουσώματος, οι τρεις ηθοποιοί επιδίδονται σε ένα καταιγιστικό storytelling που ταξιδεύει από τιςΜεταμορφώσεις του Οβίδιου και τα Φαρσάλια του Λουκανού μέχρι τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνίατου Θωμά Ψύρρα και της Μαρούλας Κλιάφα, από παλιότερες αφηγήσεις, συνταγές και ιατροσοφικούςκώδικες του 19ου αιώνα, μέχρι σύγχρονες συνεντεύξεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των παραστάσεωνστη Θεσσαλία.Η παράσταση Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα, αποτελεί ένα work in progress πάνω στοδιάλογο της παραστασιακής τέχνης με την κοινωνική ανθρωπολογία με βασικούς άξονες τουςκοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις της τροφής και των λαϊκών μαγικοθρησκευτικώνπρακτικών. Το θεατρικό κείμενο μεταλλάσσεται και επαναπροσδιορίζεται διαρκώς, καθώςτροφοδοτείται από τον όγκο των συνεντεύξεων που υλοποιούνται παράλληλα με τις παραστάσεις. Τοκοινό καλείται να συμμετάσχει στην έρευνα και, εφόσον το επιθυμεί, να συμβάλλει στη συνέχιση τηςκαταγραφής της προφορικής ιστορίας που έχει ήδη ξεκινήσει από την αρχή των παραστάσεων.ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝΚΑΝΟΝΙΚΟ 15 ευρωΜΕΙΩΜΕΝΟ [ΑΜΕΑ, ανέργων, φοιτητικό] 12 ευρωΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝΒιβλιοπωλείο ΕΠΙ ΧΑΡΤΟΥ25ης Μαρτιου 79 | τηλ. 2463053210 -