-
Αρχική > Ελλάδα > Σούπερ μάρκετ: Αυτή είναι η φόρμουλα για το μπλόκο στις παραπλανητικές εκπτώσεις

Σούπερ μάρκετ: Αυτή είναι η φόρμουλα για το μπλόκο στις παραπλανητικές εκπτώσεις

ε υπουργικές αποφάσεις και επεξηγηματικές εγκυκλίους η κυβέρνηση θα «κλειδώσει» το θεσμικό πλαίσιο για την αποφυγή των λεγόμενων «παραπλανητικών εκπτώσεων» στα σούπερ μάρκετ από το 2025, ώστε το τοπίο εντός του οποίου λειτουργεί όλη η αλυσίδα εφοδιασμού, από τη βιομηχανία και τους προμηθευτές έως τα σούπερ μάρκετ να είναι απολύτως καθαρό. Στόχος είναι να εξαλειφθούν προσφορές οι οποίες δεν είναι πραγματικές, αλλά «κρύβονται» πίσω από το πολυδαίδαλο σύστημα των εκπτώσεων και των προσφορών με το οποίο λειτουργεί σήμερα το λιανεμπόριο.

Το βάρος στις προσφορές

Το νέο πλαίσιο θα ισχύσει από το 2025 και το βάρος πέφτει στις προσφορές και στα λεγόμενα «δεμένα προϊόντα», δηλαδή σε αυτά που πωλούνται 1+1 δώρο ή 5+1 δώρο κ.ο.κ.

Η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης εστιάζει – σύμφωνα με πληροφορίες – στο γεγονός πως όλες οι εκπτώσεις και οι προσφορές έχουν αφετηρία την λεγόμενη «τιμή τιμοκαταλόγου». Αυτό στην περίπτωση των συνδυαστικών εκπτώσεων και προσφορών καταλήγει συχνά σε στρεβλώσεις και σε αναληθείς προσφορές.

Για παράδειγμα, έστω ένα σαμπουάν με τιμή τιμοκαταλόγου 2 ευρώ. Κυκλοφορεί ως μονάδα με έκπτωση 50% δηλαδή προς 1 ευρώ και ταυτόχρονα σε «πακέτο» 1+1 δώρο με τελική τιμή 2 ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση κι εφόσον αυτή η έκπτωση και η προσφορά γίνεται την ίδια χρονική περίοδο (ή σε διαφορετική αλλά λόγω αποθεμάτων στην αποθήκη του λιανέμπορου τα προϊόντα καταλήγουν την ίδια περίοδο στο ράφι) τότε το 1+1 δώρο δεν ισχύει, αφού τελικά το ένα σαμπουάν κοστίζει 1 ευρώ.

Αυτή είναι μια κλασική περίπτωση στρέβλωσης, η οποία θα πρέπει να ρυθμιστεί με τις νέες διατάξεις. Αυτό που εξετάζεται και είναι αρκετά τεχνικό, με πολύ ουσιαστικό όμως για τον καταναλωτή αποτέλεσμα, είναι ο σωστός χρονισμός των αποθεμάτων και των προσφορών στο λιανεμπόριο, σε συνδυασμό με την αλλαγή της τιμής αναφοράς, ώστε για τα «πακέτα προϊόντων» αυτή να είναι η εκάστοτε τιμή της μονάδας όπως διαμορφώνεται την συγκεκριμένη περίοδο στο ράφι του σούπερ – μάρκετ (με έκπτωση ή χωρίς έκπτωση).

Αυτό σημαίνει πως στο ίδιο παράδειγμα με το σαμπουάν, το οποίο έχει με τιμή τιμοκαταλόγου 2 ευρώ:

  • Εφόσον κυκλοφορεί ως μονάδα (ένα μπουκάλι) με έκπτωση 50% και κοστίζει 1 ευρώ
  • Την ίδια περίοδο που ισχύει η έκπτωση αν υπάρχει συνδυαστική προσφορά 1+1 δώρο αυτή θα πρέπει να κοστίζει επίσης 1 ευρώ (και όχι 2 με βάση την τιμή τιμοκαταλόγου).

Αυτό το εγχείρημα βέβαια σημαίνει πως πρέπει να συνδυάζονται, δηλαδή να συγχρονίζονται τα αποθέματα στις αποθήκες του εκάστοτε λιανέμπορου με τις προσφορές και τις εκπτώσεις των εταιρειών και των προμηθευτών, ώστε να μην βγαίνουν προσφορές στο ράφι που δεν έχουν αντανάκλαση στην τρέχουσα τιμή της μονάδας για το ίδιο προϊόν. Προφανώς στις νέες ρυθμίσεις θα υπάρχει και κάποιου είδους πρόνοια για τι θα συμβαίνει και ποιος θα αναλαμβάνει το ενδεχόμενο κόστος σε τέτοιες περιπτώσεις…

Αρμόδιες πηγές πάντως αναφέρουν πως οι εγκύκλιοι που ετοιμάζονται στις διαβουλεύσεις με την αγορά θα είναι πολύ αναλυτικές με εικόνες και λεπτομέρειες, ώστε να γνωρίζουν και οι παίκτες της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και οι καταναλωτές τι πραγματικά ισχύει και τι απαγορεύεται. «Ήρθε η ώρα για το επόμενο βήμα», σημειώνουν αρμόδιες πηγές, μετά και τον νόμο Σκρέκα που έκανε την πρώτη παρέμβαση για το ξεκαθάρισμα του τοπίου στις προσφορές.

https://www.imerisia.gr/epiheiriseis/100531_soyper-market-ayti-einai-i-formoyla-gia-mploko-stis-paraplanitikes-ekptoseis

 

Top
Enable Notifications OK No thanks