• Οπου και να γυρίσεις στην Ελλάδα θα διαπιστώσεις ότι το όνειρο των κατοίκων της κάθε περιοχής, το πιο περισπούδαστο από όλα τα πλάνα οικονομικής ανάπτυξης που προτάσσει το επιτελείο του κάθε Δήμου είναι ένα:
• Η οικονομική ανάπτυξη του τόπου δια μέσου του τουρισμού
. • Το ευκολο χρήμα! • Όλοι παντού πουλάνε ομορφιές, παραδόσεις, φαί, ηθη κι έθιμα, αξιοθέατα και ‘happernings’ προκειμένου να δούν τους ξένους να καταφθάνουν σε ορδές με προτεταγμένα τα πορτοφόλια…
• Αναμφίβολα καλό πλάνο, ξεκούραστο και αρκούντως λαικό, καθότι δεν απαιτεί και πολλά πολλά κεφάλαια κι επενδύσεις κι αφήνει κέρδος σε όλους. • Εχει μόνον ένα κουσουρι. • Είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό. Είναι ο θάνατος σου η ζωή μου!
• Διοτι ο τουρίστας δεν είναι πανταχού παρών. Ο τουρίστας δεν είναι πλήρωμα του ‘Enterprise’ να λέει ‘beam me Scotty’ και να βρίσκεται το ένα δευτερόλεπτο στην Μύκονο και την άλλη στην Καστοριά…
• Ο τουρίστας διαλέγει που θα καταναλώσει τον διαθέσιμο χρόνο των διακοπών του και διαλέγει κάνοντας χρήση κάποιων πολύ συγκεκριμένων κριτηρίων.
• Εκεί είναι που μπαίνουν στην κρισάρα όλοι και παλεύουν ο ένας εναντίον του άλλου ως προς το ποιος θα επικρατήσει και ποιος θα προτάξει το μεγαλύτερο δέλεαρ.
• Εκεί είναι όπου η κάθε περιοχή, ο κάθε Δήμος ρίχνουν επάνω στο τραπέζι τα προσόντα και τα πλεονεκτήματα τους.
• Τι μετράει λοιπόν περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο στο μυαλό του τουρίστα?
• Τι έχουμε λοιπόν εμείς εδώ στην Καστοριά και με ποιον τρόπο μπορούμε να ξεκλέψουμε τουρίστες από τις άλλες πιθανές κατευθύνσεις και προορισμούς?
• Ποιο είναι το μέγα συγκριτικό μας πλεονέκτημα?
• Να κάτι που θα έπρεπε να αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του κάθε σοβαρού τοπικού τουριστικού επιτελείου.
• Να παλέψει να βρει το άγιο δισκοπότηρο, το μέγιστο των πλεονεκτημάτων μας, και κατοπιν να κάνει το παν προκειμένου να το προβάλει.
• Μέχρι στιγμής, ούτε η περιφέρεια ούτε η αντιπεριφέρεια, ούτε ο Δήμος δείχνουν να τα έχουν καταφέρει ικανοποιητικά προς αυτή την κατεύθυνση.
• Σίγουρα δεν έχουν αποτύχει, σίγουρα κάνουν όλο και περισσότερα βήματα προς την σωστή κατεύθυνση αλλά επίσης σίγουρα ούτε στα άγια των αγίων της τοπικής διαφημιστικότητας έχουν καταφέρει ακόμη να μπουν, ούτε ποτέ τους έχουν σκεφθεί να συστήσουν ένα γενναιόδωρο ταμείο προβολής.
• Κατ’ αρχήν η ιδέα ότι διαφοροποιούμαστε από τους άλλους σε θέματα περιβαλλοντικής σκηνογραφίας με τίποτε δεν μπορεί να κριθεί ως επαρκής.
• Η ιδέα ότι μια φορά κάθε χρόνο βγαίνουμε με μάσκες στους δρόμους και γλεντοκοπάμε δεν είναι, ούτε μοναδική, ούτε τουριστικά αρκετή . Χρειάζεται κάτι πολύ περισσότερο προκειμένου να δημιουργήσουμε ένα ΔΙΑΡΚΕΣ και ΣΥΝΕΧΕΣ τουριστικό ρεύμα.
• Τι μπορεί να είναι αυτό? • Μα ο πυρήνας ων αποφάσεων του κάθε οιονεί τουρίστα.
• ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΩΝ ΔΙΑΚΟΠΩΝ.
• Κι εκεί είναι που πρέπει να καταφύγουμε στην στατιστική.
• Γιατί η διαμονή, η εστίαση και η ψυχαγωγία στην Καστοριά είναι μία από τις φθηνότερες -αν όχι η φθηνότερη- σε ολόκληρη την χώρα.
• Το κόστος φιλοξενίας, παραμονής, διαβίωσης και διασκέδασης σε εμάς εδώ, είναι συγκριτικά υποπολλαπλάσιο του κόστους των τουριστικά ανεπτυγμένων περιοχών.
• Ενας τουρίστας μπορεί να διαμείνει δύο και τρείς φορές μεγαλύτερο διάστημα στην δική μας περιοχή από εκείνο που με τα ίδια χρήματα θα διέμενε σε παραθαλάσσιες ή σε άλλες ορεινές και τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές.
• Αλλά αυτό το κολοσσιαίο πλεονέκτημα δεν έχει μπει -ως τα τωρα- σαν επιχείρημα σε καμία ενημερωτική εκστρατεία, σε καμία δράση προώθησης και προβολής, σε κανένα φυλλάδιο, σε καμία μπροσούρα…
• Εχουμε στα χέρια μας ένα ακαταμάχητο δέλεαρ το οποίο απλά παραγνωρίζουμε, υποτιμούμε και δεν προβάλουμε.
• Και όσο μένουμε και επιμένουμε μία από τα ίδια τόσο θα εξακολουθήσουμε να παραμένουμε ‘Ορεστιάς’ και δεν θα καταφέρνουμε να γίνουμε ποτέ μας ‘Κόμο’.
• Θα εξακολουθήσουμε να στέλνουμε τα παιδιά μας να δουλεύουν σε άλλες τουριστικές περιοχές για ψίχουλα και να βλέπουμε την δικιά μας να στασιμοποιείται και να μαραζώνει.