• Ένα πρόβλημα δεν λύνεται όταν παριστάνεις πως δεν υπάρχει ή όταν απλώς περιορίζεσαι σε βερμπαλισμούς και σε ευχές για να λυθεί
. Η λύση κάθε προβλήματος στηρίζεται στο να το αναγνωρίσεις με γενναιότητα και να λαμβάνεις διορθωτικά μέτρα για αυτό.
• Το ότι η αγορά της Καστοριάς τα τελευταία χρόνια παραπαίει, είναι το πρόβλημα που οι μισοί Καστοριανοί κάνουν πως δεν βλέπουν κι οι άλλοι μισοί εύχονται να πέσει γι αυτό μια λύση από τον ουρανό…
• Είναι ένα πρόβλημα που υπήρχε πολύ προ της καραντίνας και που σίγουρα θα επιστρέψει πολλαπλά ενισχυμένο μετά από αυτή.
• Δεν υπάρχει ήπιος και κομψός τρόπος για να τεθεί αυτό το ζήτημα στις αληθινές του διαστάσεις.
• Για να λέμε τα σύκα -σύκα, οι μεν καστοριανοί έμποροι δουλεύουν τους καστοριανούς καταναλωτές, οι δε καστοριανοί καταναλωτές δουλεύουν τους καστοριανούς εμπόρους. Και επειδή αυτές οι δυο ιδιότητες, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, ενυπάρχουν στο ίδιο πρόσωπο, είναι δηλαδή ταυτόχρονα κάποιος και πωλητής ενός πράγματος και αγοραστής κάποιου άλλου, το πρόβλημα το βιώνει και από τις δύο του πλευρές.
• Τις προάλλες στα κοινωνικά δίκτυα το μάτι μου έπεσε στην εκτίμηση ενός συμπολίτη πως καθημερινά κατατίθενται μέσω INTERNET από καστοριανούς δημότες παραγγελίες αγαθών ύψους 30-40.000 ευρώ .
• Δεν ξέρω κατά πόσον τα νούμερα αυτά μπορούν να επαληθευτούν ή όχι με κάποιον τρόπο, αλλά δεν μου φαίνονται και πολύ εξεζητημένα. Φαίνεται μάλιστα πως έχουν ανησυχήσει ακόμη και τα θεσμικά όργανα των εμπόρων της πόλης μιας κι αυτά βγαίνουν επισήμως στα ΜΜΕ και προτρέπουν τους καταναλωτές -αντί να ψωνίζουν μέσα από το διαδίκτυο, να το κάνουν από τα καταστήματα, ακόμη κι όταν βρίσκουν σε αυτά τα εμπορεύματα που τους ενδιαφέρουν πολύ ακριβότερα…
• Και γιατί παρακαλώ, θα ρωτούσε εύλογα κανείς, να το κάνουν αυτό οι καταναλωτές?
• Μα για να στηρίζουν την τοπική αγορά.
• Και γιατί να την στηρίζουν?
• Μα γιατί αν η αγορά καταρρεύσει θα καταρρεύσει μαζί της κι ολόκληρη η τοπική οικονομία και τότε σύμπασα η πόλη θα εκκενωθεί.
• Αυτή είναι μια σπειροειδής συλλογιστική η οποία κοντράρει ανοικτά με την αίσθηση του ατομικού συμφέροντος, για αυτό και δεν πρόκειται ποτέ της να αποδώσει.• «Μην ανοίγετε την εφαρμογή ‘Scroutz’ για να εντοπίσετε ποιος έχει πιο φθηνά το προϊόν που σας ενδιαφέρει» λένε οι τοπικοί έμποροι. «Ελάτε και θα σας το δώσουμε εμείς, σε όποια τιμή βολεύει εμάς».
• Και γιατί δεν το προσφέρετε σε μια τιμή που να βολεύει τον καταναλωτή? είναι ο φυσιολογικός αντίλογος.
• Γιατί δεν βρίσκετε έναν τρόπο να βάλετε και την δική σας επιχείρηση μέσα στο Scroutz των discount επιχειρήσεων -κι όχι μόνο να την βάλετε- αλλά και να την αναδείξετε ως την πιο φθηνή και συμφέρουσα λύση? Τι σας εμποδίζει σε κάτι τέτοιο? Οι άλλες δηλαδή επιχειρήσεις που το πετυχαίνουν, τι το διαφορετικό έχουν από εσάς? Δεν έχουν μήπως και εκείνες προσωπικό, ενοίκια, τρέχοντα έξοδα, φόρους, επιταγές, κόμιστρα, τελωνεία? Μόνο στην Καστοριά υπάρχουν αυτά και επιβαρύνουν σε τέτοιο –εξωφρενικό- βαθμό τα προιόντα?
• Αν η αγορά δεν μπορεί να αφουγκραστεί τον σφυγμό του ντόπιου καταναλωτή και να σεβαστεί τις προτιμήσεις και τα συμφέροντα του, τότε τι και ποιος θα τον αποτρέψει αυτόν από το να καβαλάει λεωφορεία και να πηγαίνει εκδρομές για ‘ψωνια’ σε άλλες πόλεις ή από το να μπαίνει στο ίντερνετ και να κάνει ‘κλικ’ σε ένα σκασμό πάμφθηνων προιόντων που βρίσκει εκεί?
• Κάποιοι έχουν πραγματικά εγκλωβιστεί σε έναν εμπορικό μεσαίωνα από τον οποίο είναι ώρα να εξέλθουν. Τωρα! Πριν αφανιστούν!!
• Είναι ένα πρόβλημα που υπήρχε πολύ προ της καραντίνας και που σίγουρα θα επιστρέψει πολλαπλά ενισχυμένο μετά από αυτή.
• Δεν υπάρχει ήπιος και κομψός τρόπος για να τεθεί αυτό το ζήτημα στις αληθινές του διαστάσεις.
• Για να λέμε τα σύκα -σύκα, οι μεν καστοριανοί έμποροι δουλεύουν τους καστοριανούς καταναλωτές, οι δε καστοριανοί καταναλωτές δουλεύουν τους καστοριανούς εμπόρους. Και επειδή αυτές οι δυο ιδιότητες, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, ενυπάρχουν στο ίδιο πρόσωπο, είναι δηλαδή ταυτόχρονα κάποιος και πωλητής ενός πράγματος και αγοραστής κάποιου άλλου, το πρόβλημα το βιώνει και από τις δύο του πλευρές.
• Τις προάλλες στα κοινωνικά δίκτυα το μάτι μου έπεσε στην εκτίμηση ενός συμπολίτη πως καθημερινά κατατίθενται μέσω INTERNET από καστοριανούς δημότες παραγγελίες αγαθών ύψους 30-40.000 ευρώ .
• Δεν ξέρω κατά πόσον τα νούμερα αυτά μπορούν να επαληθευτούν ή όχι με κάποιον τρόπο, αλλά δεν μου φαίνονται και πολύ εξεζητημένα. Φαίνεται μάλιστα πως έχουν ανησυχήσει ακόμη και τα θεσμικά όργανα των εμπόρων της πόλης μιας κι αυτά βγαίνουν επισήμως στα ΜΜΕ και προτρέπουν τους καταναλωτές -αντί να ψωνίζουν μέσα από το διαδίκτυο, να το κάνουν από τα καταστήματα, ακόμη κι όταν βρίσκουν σε αυτά τα εμπορεύματα που τους ενδιαφέρουν πολύ ακριβότερα…
• Και γιατί παρακαλώ, θα ρωτούσε εύλογα κανείς, να το κάνουν αυτό οι καταναλωτές?
• Μα για να στηρίζουν την τοπική αγορά.
• Και γιατί να την στηρίζουν?
• Μα γιατί αν η αγορά καταρρεύσει θα καταρρεύσει μαζί της κι ολόκληρη η τοπική οικονομία και τότε σύμπασα η πόλη θα εκκενωθεί.
• Αυτή είναι μια σπειροειδής συλλογιστική η οποία κοντράρει ανοικτά με την αίσθηση του ατομικού συμφέροντος, για αυτό και δεν πρόκειται ποτέ της να αποδώσει.• «Μην ανοίγετε την εφαρμογή ‘Scroutz’ για να εντοπίσετε ποιος έχει πιο φθηνά το προϊόν που σας ενδιαφέρει» λένε οι τοπικοί έμποροι. «Ελάτε και θα σας το δώσουμε εμείς, σε όποια τιμή βολεύει εμάς».
• Και γιατί δεν το προσφέρετε σε μια τιμή που να βολεύει τον καταναλωτή? είναι ο φυσιολογικός αντίλογος.
• Γιατί δεν βρίσκετε έναν τρόπο να βάλετε και την δική σας επιχείρηση μέσα στο Scroutz των discount επιχειρήσεων -κι όχι μόνο να την βάλετε- αλλά και να την αναδείξετε ως την πιο φθηνή και συμφέρουσα λύση? Τι σας εμποδίζει σε κάτι τέτοιο? Οι άλλες δηλαδή επιχειρήσεις που το πετυχαίνουν, τι το διαφορετικό έχουν από εσάς? Δεν έχουν μήπως και εκείνες προσωπικό, ενοίκια, τρέχοντα έξοδα, φόρους, επιταγές, κόμιστρα, τελωνεία? Μόνο στην Καστοριά υπάρχουν αυτά και επιβαρύνουν σε τέτοιο –εξωφρενικό- βαθμό τα προιόντα?
• Αν η αγορά δεν μπορεί να αφουγκραστεί τον σφυγμό του ντόπιου καταναλωτή και να σεβαστεί τις προτιμήσεις και τα συμφέροντα του, τότε τι και ποιος θα τον αποτρέψει αυτόν από το να καβαλάει λεωφορεία και να πηγαίνει εκδρομές για ‘ψωνια’ σε άλλες πόλεις ή από το να μπαίνει στο ίντερνετ και να κάνει ‘κλικ’ σε ένα σκασμό πάμφθηνων προιόντων που βρίσκει εκεί?
• Κάποιοι έχουν πραγματικά εγκλωβιστεί σε έναν εμπορικό μεσαίωνα από τον οποίο είναι ώρα να εξέλθουν. Τωρα! Πριν αφανιστούν!!