Η εποχή που διανύουμε θα είναι μια περίοδος μεγάλων ανακατατάξεων και δραστικών αλλαγών στο λιανεμπόριο.
Όχι μόνον εξαιτίας των φραγμών που έχουν τεθεί στην φυσική επαφή του καταναλωτή με τον πωλητή αλλά κυρίως εξαιτίας των κοινωνικών και οικονομικών αλλαγών που έχει επιφέρει ο απομονωτισμός.
• Κατ’ αρχάς οι καταναλωτές, στην ευρεία τους πλειονότητα, έχουν απολέσει μεγάλο μέρος της οικονομικής τους δύναμης. Τα περιορισμένα χρήματα που έχουν πλέον διαθέσιμα στα χέρια τους τα διαχειρίζονται με πολύ πιο συνετό τρόπο. Οι αυθόρμητες, ‘παθητικές’ αγορές του παρελθόντος έχουν εκλείψει σχεδόν ολοσχερώς.
• Τα προιόντα που έχουν ζήτηση αυτή την εποχή είναι τα βασικά αγαθά που εξυπηρετούν τις ζωτικές ανάγκες κάθε νοικοκυριού. Τα λοιπά είδη (ένδυση, υπόδηση, ηλεκτρονικά, παιχνίδια κλπ) έχουν περιέλθει σε δεύτερη μοίρα
• Τα είδη πολυτελείας και επίδειξης μάλιστα, έχουν βγει σχεδόν ολοκληρωτικά εκτός κάδρου μιας και το περιβάλλον μέσα στο οποίο χρησιμοποιούνταν παραδοσιακά δεν υφίσταται πιά. Τι να το κάνει, λόγου χάριν, το κόσμημα μια γυναίκα, εάν και εφόσον στερείται ολοσχερώς της ευκαιρίας να το φορέσει σε μια κοινωνική εκδήλωση?
• Η χρήση από την άλλη πλευρά του internet στην επιλογή και παραγγελία προιόντων καθιστά τις αποφάσεις αγοράς πολύ πιο εκλεπτυσμένες και λογικές. Οι παρορμητικές εκείνες πάλε ποτέ αγορές που ελάμβαναν χώρα στα σημεία πώλησης και ο επηρεασμός του καταναλωτή από τον λόγο και τα επιχειρήματα της πωλήτριας έχουν οριστικά ακυρωθεί. Ο καταναλωτής μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή του εντοπίζει πλέον κρίνει και συγκρίνει προιόντα με έναν πολύ πιο λειτουργικό και ωφελιμιστικό τρόπο και εξετάζει εξονυχιστικά το κατά πόσον τα χρειάζεται και αξίζει να ξοδέψει χρήματα για αυτά.
• Τα καταστήματα που αποκτούν πλέον το μέγα πλεονέκτημα είναι εκείνα ακριβώς που είχαν έτοιμες στημένες πλατφόρμες πωλήσεων ή και αυτά ακόμη που πρόλαβαν και έστησαν μερικές. Τα υπόλοιπα μικρομάγαζα της πιάτσας φαίνεται πως έχουν χάσει οριστικά το παιχνίδι και είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν καταφέρουν ποτέ να ανακάμψουν μετά το άνοιγμα της κανονικής αγοράς.
• Όλα αυτά συντελούν στον καθορισμό ενός καινοφανούς και διαφορετικού τοπίου, το οποίο, στην μετά τον κορωνοιό εποχή, θα διαμορφώσει μεγάλες ανακατατάξεις στην διάρθρωση και στους υφιστάμενους κανόνες εμπορίου και θα καθιερώσει νέα ήθη και έθιμα στην όλη διακίνηση των καταναλωτών.
… Του Λεωνίδα Εκιντζόγλου